Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

september 2016

4-6 jaar

Ik trek door de wereld

Dit mooie pentatonische Michaëlsliedje laat zich fijn zingen in een Michaëlsspelletje. De coupletten laten zich mooi uitbeelden en het metrum in het lied geeft de stevigheid die wel past bij het Michaëlsfeest. Op een fluit kan de melodie eerst gefloten worden terwijl Michaël door de wereld trekt, ook kunnen er tussenspelen zijn waarbij de melodie door kinderen geneuried wordt.

Borsteldiertje

Een schattig liedje over de egel in het bos, het diertje dat er in eerste instantie niet uitziet als een dier. Pas als het beweegt en gaat lopen of scharrelen blijkt het een diertje dat ondanks zijn stekeligheid altijd weer vertedert. De kinderen mogen ook opgerold liggen met alle zintuigen naar binnen, de rug gebold. En langzaam komen ze in beweging terwijl er gezongen wordt. Het bewegen wordt waggelen en snuffelen en dan blijkt dat het beestje sneller kan lopen dan verwacht, het dribbelt van de ene kant naar de andere. Aan het eind kunnen de egeltjes zich weer oprollen. Het liedje is ook mooi als drietoonsliedje om te fluiten.

Matthijs Overmars


 

7-8 jaar

Baa, baa, black sheep

Dit is een heerlijk Engels dierenliedje met lekker veel coupletten, en veel mogelijkheden om uit beelden wat er in de coupletten gebeurd. En omdat er in elke eerste regel een vraag zit kan er heel goed met wisselzang gewerkt worden: een vraagsteller en een antwoordgever. Een groepje kinderen kan dan uitbeelden wat er gezongen wordt door de rest van de klas. Daardoor wordt het beeldend, speels en enthousiasmerend. Speel het liedje ook eens alleen voor op de fluit, en vraag de kinderen in stilte de tekst mee te doen en uit te beelden. Of fluister een groepje kinderen in welk couplet ze moeten uitbeelden, terwijl jij als leerkracht fluit. De andere kinderen moeten dan raden welk couplet uitgebeeld wordt.

Sint Michaël heeft er een klooster gebouwd

Een mooi verhalend lied over Sint Michaël, met een oude melodie en een wat dromerige stemming. Het is mooi om dit lied in twee klassenhelften te zingen, elk afwisselend een couplet. Helemaal mooi is het als de kinderen daarbij naar elkaar toegekeerd staan, in twee rijen tegenover elkaar. Zo wordt het een afwisseling tussen luisteren en zingen. Daarmee zijn de kinderen dan vaak actiever betrokken dan wanneer ze zes coupletten achter elkaar moeten zingen. En misschien kan het wel een afwisseling zijn tussen een klein groepje voorzangers en de rest van de klas. Het lied laat zich ook goed fluiten, in een rustig tempo, om alle sprongen goed te plaatsen.

Matthijs Overmars


 

9-10 jaar

Autumn is the time - canon

Deze herfstcanon is echt een ontdekking, geweldig fijn om te zingen, in drie partijen kort achter elkaar aan. Door de lange noten in het lied aan het eind van elke zin heb je gelegenheid om de andere partijen goed te horen, als de vogels die achter elkaar aanvliegen, zoals in het liedje beschreven wordt. Let er op dat het lied niet te snel gezongen wordt, de beweging van achtsten laat dat snel gebeuren. Behalve de herfst met zijn oogst komen ook Halloween en Thanksgiving Day (4e donderdag in november) in het lied voor. Het lied laat zich ook mooi neuriën, bijvoorbeeld om het lied een laatste keer te zingen en dan te eindigen.

Donkey riding

Een heerlijk liedje voor de derde klas, niet over ezeltje rijden, maar over het rijden op een stoommachine: de Steam Donkey! Het refreintje zingt graag en makkelijk mee, heel vrolijk en heel uitbundig. Een mooi liedje voor de Engelse les, hoewel de coupletteksten wel veel vragen. Misschien is een mooie vorm dat de leerkracht de coupletten voorzingt (tekst op het bord), dat de kinderen de betekenis van wat er gezongen wordt wel leren, maar niet persé mee hoeven te zingen. En dan met z’n allen instemmen bij het refrein. En ook de tekstregel “Riding on a donkey” in de coupletten kunnen natuurlijk gezamenlijk gezongen worden. Het liedje laat zich ook prima fluiten!

Matthijs Overmars



11-12 jaar

Wind in the trees – canon

Dit is een wat vreemde maar zeer rijke en fraaie quodlibet-canon. Dat betekent dat de vier stemmen kunnen worden als afzonderlijke liederen, elk in canon, maar dat ook alles door elkaar heen kan als quodlibet. Het is af te raden om alles tegelijk te doen, meerstemmig én in canon, daarmee doe je de liederen tekort. Kijk maar eens (of laat de kinderen luisteren en beoordelen) welke combinaties mooi en haalbaar zijn. Het is ook denkbaar dat een of meerdere liederen instrumentaal worden meegespeeld, het scheelt dat er dan tenminste geen teksten doorheen lopen, de gezongen liederen blijven dan beter verstaanbaar. En zoom eens in op de kleurrijke inhoud van de tekst, heel beeldend worden elementen rond het Michaëlsfeest beschreven.

Mango, meloenen – canon + piano

Dit is eigenlijk een wat melig liedje over allerlei fruitsoorten, in een swingend ritme, wat percussie en andere geluiden tussendoor, maar o zo lekker om met de klas te doen. De opname op de site is wat langzaam, het kan en mag veel sneller. En het kan natuurlijk in canon! Het akkoordschema is dermate simpel dat je met twee akkoorden op gitaar of piano klaar bent. Dat biedt ruimte voor nog wat meer slagwerk! Voeg gerust allerlei exotische tingels en tangels toe, raspen, caracas, woodblocks, het kan allemaal. Het lied krijgt daarmee een wat Caraïbisch sfeertje, best fijn in de herfst.

Matthijs Overmars


 

13+ jaar

Remember me, my deir (2) – 4-stemmig

In deze vrij eenvoudige zetting van dit oude Schotse lied is een fijn harmonisch spel tussen mineur en majeur, met zelfs modale elementen. De noten zijn eenvoudig, ritmisch is het van blad te zingen, en alle aandacht kan daardoor uitgaan naar de samenklank enerzijds en de expressie anderzijds. Want het is een dramatische tekst, die moet niet te neutraal worden uitgevoerd. Hoe maak je een gezongen tekst expressief? Door de belangrijke woorden te benadrukken, ze als zwaartepunten in de zinnen te zingen, daardoor de einden van elke zin terug te nemen. Maar ook door niet teveel alleen de klinkers uit te zingen, maar juist de tussenliggende medeklinkers veel aandacht te geven: bijten, sissen, ploffen, elke medeklinker wat extra’s geven. Het lied wordt graag gezongen en blijft snel hangen. Het heeft echter voldoende diepgang om lang interessant te blijven.

Firmly on the earth I stand – canon

Het ostinato in deze Michaëlscanon kan het beste door mannen gezongen worden, het geeft de harmonische bodem aan het lied. En daarboven bewegen zich de drie canonpartijen heel zelfstandig en dynamisch door elkaar. Het is daarmee geen simpele canon, want bij het canonzingen gaat het er om dat je al zingend je eigen partij binnen de samenklank hoort. En die samenklank is best complex. De tekstplaatsing en -uitspraak in de tweede regel vraagt veel aandacht, ook moet voorkomen worden dat hier gehaast wordt in alle achtsten. En aan het einde van elke zin klinkt dan plotseling het majeurakkoord, met de zgn. Picardische terts. Een fraaie wending die elke keer weer de mineurstemming doet oplossen en oplichten. Zorg dat de tekst in z’n rauwe klanken tot klinken komt, ook dat draagt bij aan de sfeer van het Michaëlsfeest.

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord