Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

augustus 2014

4-6 jaar

Bootje schommel

Een fijn liedje voor na de vakantie, als iedereen weer terug is en veel kinderen op het strand hebben gespeeld. Een kringliedje waarbij de handen een bootje vormen dat op de melodie op en neer schommelt, als de melodie stijgt gaat het bootje omhoog, en daalt de melodie dan gaat ook het bootje omlaag. Ze komen zo in een rustige, stromende beweging, met de melodie mee. In de tweede regel blijft de op en neergaande beweging hetzelfde, maar nu grijpen de handen met iets gespreide vingers als het ware door het warme droge zand. Ook als het liedje uit is kunnen de bewegingen nog even verder gaan. Of het liedje wordt nog een keer geneuried.

Saskia Koppedraaijer – kleuterleidster Vrije School Parcival, Amstelveen

Hé, hallo!

In dit vrolijke liedje worden alle kinderen één voor één verwelkomd in de klas: fijn dat jij er bent! Het is voor de kinderen speciaal om persoonlijk toegezongen te worden; nieuwe kinderen gaan zich snel thuis voelen in de groep, en daarom is dit liedje heel geschikt voor na de vakantie, als er nieuwe kleuters in de klas komen. De regel ‘Wouter, waar ben je?’ kan bijvoorbeeld door enkele oudere kleuters gezongen worden, het kind dat geroepen wordt antwoordt met ‘Hier……!’ Het is niet erg als dat half gezongen, half gesproken wordt, want het laatste regeltje ‘Fijn dat jij er bent’ brengt de klas weer terug in de melodie.

Karin van Beljouw – Kleuterleidster Geert Groote School, Amsterdam


7-8 jaar

A farmyard song - stapellied

Dit is één van die liedjes die steeds in omvang toenemen, omdat er bij elk nieuw couplet al het voorgaande in achterwaartse richting wordt herhaald. Een ideaal speelliedje, waarbij de dierengeluiden een prachtige oefening voor de uitspraak zijn. Deze geluiden draaien allemaal om de toon a heen, een gemakkelijk muzikaal zinnetje, zodat de hele aandacht op de uitspraak gericht kan worden. De muziek is pentatonisch gehouden, maar mét een grondtoon, de ideale vorm voor een tweede klas. Het verhaal moet ten slotte een uitgesproken einde hebben!

Elisabeth Lebret

Mijn paardje is een wildeman

In dit lied kunnen de eersteklassers eens flink los gaan, het paard komt zomaar aan galopperen, welke cholericus wil hier niet flink stampvoeten? Of zwaaien met z’n kop, driftig en wild. Misschien is er ruimte in het lokaal, anders gaan we naar buiten of in de zaal, er moet wel echt gerend kunnen worden! De stemming slaat echter compleet om bij de zin ‘Maar ….. als ik een bordje met haver haal’. De toon op het woordje Maar…. mag wel wat langer aangehouden worden, dat is het signaal dat de paarden getemd gaan worden. Dan komen de paarden tot rust, worden zacht en aanhankelijk, er wordt nu ook zachter en langzamer gezongen, de drift wordt beteugeld en de kalmte keert weer. Ze komen allemaal weer in een mooie kring. Bij de laatste regels kunnen aaiende, strelende gebaren gezocht worden, of gebaren die met lekker eten te maken hebben. De pentatoniek is in dit lied wat minder zwevend, hoewel een echte grondtoon nog niet te vinden is.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek, Zeister Vrije School


9-10 jaar

De schepping + piano

Dit is één van de mooiste liederen over de schepping die ik ken. Een sterke melodie, die op de woorden eerste dag, tweede dag etc. iets milds en troostends heeft. Het is raadzaam om alles wat op de verschillende dagen geschapen wordt een beweging mee te geven, want het is nog wel eens lastig om niet met de tekst in de war te raken. De derde regel (maat 9-12) kan goed door enkele solisten gezongen worden, waarna de hele klas weer invalt met ‘en alles was goed…’. Het lied heeft de neiging om te zakken, juist op die momenten ‘eerste dag’ etc. waarschijnlijk omdat het het einde van een zin is. Geef daar dus een goed ondersteunend gebaar om de melodie hoog te houden.

Matthijs Overmars

Trara! Das tönt wie Jagdgesang – canon

Door de betrekkelijk eenvoudige melodielijn van het lied leent het zich mooi om in te zetten op klankkleur, volume en intonatie. Er kan in en buiten de canon om gespeeld worden met klanksterkte. Leuk om te zien hoe ook de gezichtsuitdrukkingen van de kinderen dan een verandering in beleving laten zien bij het stiller en spannender zingen ten opzichte van het luider en enthousiaster zingen. Ook naar de talen toe kan er met dit lied gespeeld worden. Frans en Duits zijn al voorhanden. Er kan misschien een Engelse en een Nederlandse strofe worden gemaakt door de kinderen. En welk kind uit de klas spreekt thuis nog een andere taal? Zo krijgt de canon een wereldser karakter, wat later weer mooi in te zetten is in de periodes aardrijkskunde in klas 5/6.

Marlies De Ceuster – klassenleerkracht Vrije School Zaanstreek, Zaandam


11-12 jaar

Guten Morgen! – canon

Een canon die na de vakantie de kinderen elkaar weer laat verwelkomen, ’s ochtends wanneer ze na de vakantie weer uit de wereld bij elkaar gewaaierd komen. Het aanleren gaat gemakkelijk in voor- en nazingen met de leerkracht. Nadien kunnen ze in twee groepen voor- en nazingen met de tekst erbij, waarop het lied eenstemmig kan worden opgebouwd en vervolgens in canon kan worden ingezet. Ook kan je bij het zingen van de canon in twee groepen, binnen een groep telkens twee kinderen een taal geven, waardoor ze niet enkel op hun eigen stem moeten letten, maar ook op die van een ander. Een leuke uitdaging voor klas 5 en 6!

Marlies De Ceuster

Twee veulens en een mereltje – canon

‘Op een mooie warme dag in september’, dat is de verrassing van deze canon in de laatste regel. Het is een citaat uit het bekende liedje Drie kleine kleutertjes, waar componist Mathieu Dijker een eigen tekst en melodie aan heeft toegevoegd. Door de schijnbare maatverschuivingen in deze nieuwe regels is het niet een simpel liedje, maar het is goed te doen voor een 5e/6e klas met ervaring. De momenten van inzetten zijn ook niet vanzelfsprekend, en vooral het gezamenlijke slot moet veel aandacht krijgen: oefen elke regel los en maak een vertraging bij de slotwoorden. Bij het eindigen in canon blijkt dat de regel klein kereltje in maat 5 als laatste klinkt, de andere slotwoorden klinken dan nog door onder de fermate.

Matthijs Overmars


13+ jaar

Sea fever – 2-stemmig

Het beeld van de roerige zee waarop een schip vaart met een nog onbekende bestemming wordt regelmatig gebruikt voor een startende 7e klas. Hoe gaat de bemanning het met elkaar krijgen, welke uitdagingen dienen zich aan, valt niemand buiten boord, wie houdt het roer, en wat zullen we allemaal ontdekken? Dit lied sluit daar prachtig op aan: een beeldende beschrijving van een tocht met een zeilschip, soms hard en meedogenloos, soms zacht en wonderschoon. De tweestemmigheid is prima te doen, een (gitaar)begeleiding voegt veel toe, en de melodie met zijn vele herhalingen blijft sterk hangen. De periode ontdekkingsreizen kan ook een mooie aanleiding zijn om het lied te zingen. Voor de jongens die al bezig zijn met hun stemmutatie kan de tweede stem ook gerust een octaaf lager gezongen worden.

Erev shel shoshanim – 2-stemmig

Dit lied is een poëtisch Hebreeuws liefdeslied dat regelmatig wordt uitgevoerd op Joodse bruiloften. De licht melancholieke sfeer en het kabbelende tempo maken dat je het lied eindeloos kan blijven herhalen. Het lied laat zich eenvoudig zingen, het Hebreeuws vraagt geen bijzondere kennis van de uitspraak. Verrassend en elke keer weer mooi is de herstelde toon bin maat 10 in de tweede stem, een moment waar even de zon doorbreekt. Het kabbelende van de muziek kan je mooi terug laten komen in een gitaarbegeleiding, steeds eenvoudig en ondersteunend. Ook kunnen instrumenten (violen, fluiten, eenvoudige percussie) goed meespelen, zij kunnen ook tussenspelen doen, waarna het koor weer inzet. De volksdans bij het lied kan je zien in de volgende video: dansesdisrael.fr/danses/e/erev-shel-shoshanim-un-soir-de-lys en een mooie uitvoering vind je op www.youtube.com/watch?v=rYXH5Fu9pbc

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord