Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

augustus 2015

4-6 jaar

Waken, sleeping butterfly!

Wakker worden, vlindertje! is een mooi, teder liedje over de vlinder die wakker wordt en uit zijn cocon komt en uitvliegt. Met dank voor een Nederlandse vertaling aan Maria Bom. Er is goed een spelletje van te maken: vijf kinderen zitten op hun knieën in de kring op de grond, ineengedoken, handen over hun hoofd. Alle kinderen zingen het liedje, één vlinder ontwaakt en fladdert rond, als het lied opnieuw wordt gezongen mag dit kind een tweede cocon aantikken, ook dat vlindertje ontwaakt en vliegt mee. Zo worden één voor één alle vlindertjes wakker en mogen meevliegen in de kring. En misschien kan het liedje ook nog in het Engels worden geleerd…..

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek, Zeister Vrije School

Lieveheersbeestje

Een heel toegankelijk liedje en door de 6/8 maat kom je in een fijne cadans met de kinderen. De tekst leent zich om uit te spelen. Wil je het moeilijker maken dan voeg je de volgende ostinate beweging toe: stamp – klap – knie/knie/knie – knie (links en rechts afwisselend) in het ritme lang – lang – kort/kort/kort – lang. Dat vraagt een grote wakkerheid van de kinderen en doorbreekt voor je gevoel even de cadans.

Marieke Zoutendijk – leerkracht Vrije School Almelo


7-8 jaar

Tante Trui en tante Toosje + begeleiding

Als versje is dit lied al heerlijk! En het kan goed gebruikt worden voor een voetendans: per zin gebruik je één voet, waarbij je per halve maat jouw teen en jouw hak afwisselt. Dat kan tijdens het zingen natuurlijk ook, maar het voordeel van eerst spreken is dat de kinderen de tekst al kennen als je ze de melodie geeft. De begeleiding is niet moeilijk, vooral de onderste balk is voor kinderen die een goed muzikaal gehoor hebben goed te doen: klankstaven, misschien een piano (rechterhand).

De spinnendraad

Bij het lied van de spin past heel mooi het spel met een bol wol. Als leerkracht (of leerling) loop je in de kring en speelt het eerste deel van het lied uit zoals de tekst aan geeft. Bij de overgang naar het 6/8 deel wikkel je de bol wol af terwijl je de draad steeds bij een kind laat vast houden. Je kunt zo lang herhalen als je zelf wilt, pas op dat je niet zelf in de knoop raakt! Als laatste zing je dat het web 'helemaal klaar' is.

Marieke Zoutendijk


9-10 jaar

Senua de dende – canon

Deze Afrikaanse canon vraagt er om om te worden begeleid door ritme-instrumenten. Het liefst instrumenten met klanken die wat contrasteren (trommel naast claves (stokjes), schellen naast ratel). Hoewel de canon wat syncopen heeft is het goed te doen in een vierde klas, er zijn veel ritmische en tekstuele herhalingen, slechts twee canoninzetten, door de rusten zijn de twee partijen goed afzonderlijk te horen. Kies er ook eens voor om het lied uitsluitend ritmisch uit te voeren: bijvoorbeeld een leerling die het lied alleen klapt, de rest van de klas die de tweede inzet heeft en gezamenlijk het ritme op tafel tikt. Of kies andere geluiden: op sss of wrijven met de handen of zachtjes tegen de wang slaan met een open mond (daarbij kan je zelfs de melodie hoorbaar maken!) of klakken met de tong. Ogen dicht: iets voordoen, en de klas bootst na. Maak er vooral een spel van!

Matthijs Overmars

Zomerdag – canon

Vlak voor de zomer mocht ik het koor van de Vrijeschool PABO dit lied aanleren. Zoveel leuke reacties dat ik dacht: sturen! Ik heb een eigen zomertekst gemaakt op de bestaande melodie van Antoine Oomen. Probeer het ook eens heel zacht in canon te laten neuriën. Dan komt de prachtige melodie nog beter tot zijn recht.

Maria Bom – student Vrijeschool PABO – Leiden


11-12 jaar

I'm not strong, Sir – canon

Een typische Engelse round, die deze keer gaat over het zingen zelf: de twijfel of het wel zal lukken, want de stem is hees, vermoeid, de hoogte wil niet lukken, alle pogingen zijn tevergeefs. Ga het lied vooral niet expres hees of moeizaam zingen, de stem van de kinderen is snel verpest. Er zijn twee dalende melodieën, en één stijgende. Die weven mooi door elkaar heen en probeer eens of de kinderen dat al zingende kunnen horen. Je kunt er eventueel handgebaren bij laten maken, dan wordt het ook zichtbaar wat er muzikaal gebeurt. Verder zijn er enkele interessante dissonanten die ook gehoord moeten worden: in elke tweede maat en de laatste maat: waar zit de dissonerende toon die opgelost moet worden? Heel langzaam zingen en laten ontdekken.

Pega no ganzê – canon

Dit lied kan een feestje worden in de klas! Een eenvoudig akkoordschema (twee makkelijke akkoorden die zich blijven herhalen, gitaristen!), enkele ritme-instrumenten (stokjes, trommels, woodblock, halve kokosnoten, raspen), bouw een eenvoudige ritmische ostinaat op (de kokosnoten kunnen goed ostinaat 2 spelen, overigens lastig om vol te houden!). En dan de vrolijke melodie met weinig tekst. Lekker zingen, niet te snel beginnen want dan loop je in de laatste regel vast. Die melodie vraagt er om om zorgvuldig ritmisch aan te leren. Ook de tekstplaatsing is daar niet vanzelfsprekend. Er kan geëindigd worden op de fermates, maar beter is het om op een gegeven moment alle partijen de laatste regel te laten herhalen totdat iedereen hetzelfde zingt en daarmee af te sluiten. Bloemenkransen om, dansje erbij, zomerhoedjes, volop zomer!

Matthijs Overmars


13+ jaar

Schläft ein Lied in allen Dingen (4) – canon + ostinaat

Achter deze ogenschijnlijk wat obligate titel schuilt een prachtig meerstemmig lied, goed te zingen in een bezetting met wat meer vrouwen en wat minder mannen. De mannen hebben een ostinate melodie in lange noten (fijn als er bijvoorbeeld een cello mee kan spelen) de vrouwen zingen de driestemmige canon. Door de vele kwart-intervallen krijgt de melodie een modern karakter, de samenklanken zijn echter tonaal en herkenbaar. Fraai en rijk, het geheel krijgt wat geheimzinnigs in de meerstemmigheid. Niet al te moeilijk, wel een fantastisch muzikaal effect.

If music be the food of love (2) – 4-stemmig

Een prachtige tekst over wat de muziek allemaal teweeg brengt op muziek van Henry Purcell. Het geheel heeft een enorme kracht, voornamelijk door de fraaie manier waarop Purcell de stemmen door elkaar weeft. Het is goed opletten waar eenges dan wel een g gezongen moet worden, vooral bij de alten. Het lied vraagt van alle stemmen een flinke input, lange adembogen, stevig stemgebruik, exacte uitspraak, en bij de sopranen vanaf maat 13 rust, in dit gedeelte wil het nog wel eens versnellen. Een dankbaar lied om bijvoorbeeld een concert mee te openen. Ik heb het stuk wel eens verlengd door de stemmen ook door instrumenten te laten meespelen (strijkers, fluiten) en dan een couplet instrumentaal te spelen.

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord