Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

december 2015

4-6 jaar

Aan dennentakken groen en fijn

Een mooi liedje voor de adventsweken. In de eerste week lopen één of meer kinderen door de kring in de vorm van een spiraal en brengen (in een schaaltje van hun twee handen) een mineraal bij de adventskrans. Deze staat op een tafeltje in het midden van de kring. De tweede week wordt het 1e en 2e couplet gezongen en mag een kind iets uit het plantenrijk (weer de handen als schaaltje) naar de adventskrans brengen. De derde week worden er drie coupletten gezongen en bij het 3e couplet wordt iets neergelegd uit de dierenwereld (bijvoorbeeld een plukje wol). De laatste week kan er een herdertje o.i.d. worden gebracht. Op de heenweg maakten de kinderen L-gebaren. Bij het uitwikkelen lopen ze met de armen gekruist voor de borst. Je kunt ook meerdere kinderen tegelijk laten lopen en het is ook mooi om ze te laten weven tussen de stoeltjes door, wanneer je daar de ruimte voor hebt. Wanneer het kind de terugweg loopt het liedje op ‘noe noe noe’ neuriën.

Jannie Goedkoop – kleuterleidster Zeister Vrije School

Hoog in de hemel

Dit is lied is gemaakt voor de klank ‘ng’. De betekenis van deze klank voor het zingen wordt onder andere beschreven in Die Schule der Stimmenthüllung van Valborg Werbeck. Het is een mooi stemmig pentatonisch liedje waarin de tonen steeds van boven naar beneden komen: vanuit het hemelrijk naar de aarde. De klanken ‘ning-nang-nong’ zijn mooi mee te spelen op drie klankstaven, de klank daarvan komt zelfs heel dicht bij de gezongen klanken! Let op het iets afwijkende ritme in de derde regel van het tweede couplet, de opmaat verdwijnt daar onder andere. Een lied dat de kinderen sterk in het luisteren brengt en daarmee doet verinnerlijken.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek Zeister Vrije School


7-8 jaar

Mein Hut, der hat drei Ecken

Een heerlijk bewegingslied voor de Duitse/Engelse les in de tweede klas. Het lied wordt vele keren na elkaar gezongen, en één voor één veranderen woorden in gebaren: het woord ‘Hut’ wordt dan niet meer gezongen, maar met twee handen boven het hoofd uitgebeeld, ‘Ecken’ wordt ook een beweging met de twee handen, ‘drei’ is drie vingers in de lucht, ‘mein’ is een vinger richting jezelf, en misschien is er nog meer denkbaar. Er vallen dus steeds meer gaten in het lied, en het is een uitdaging om na elk gat de melodie weer zuiver en op tijd op te pakken. Hoeveel te zingen noten blijven er eigenlijk nog over?

Und wer im Januar geboren ist

Wat een fijn lied is dit in de eerste klas! Alle kinderen en alle maanden van het jaar komen aan de beurt, elk kind in de maand waarin hij of zij geboren is. Het lied wordt in de kring gezongen, de kinderen die in januari jarig zijn doen een stap naar binnen bij ‘tritt ein!’ In de tweede regel maken ze (volgens de tekst) een buiging en bij het refrein ‘Heißa …’ dansen ze rond in de kring, aan het eind van het lied nemen ze hun oude plaats weer in. En zo gaan we alle maanden door! Er is ook een vertaalde Nederlandse versie, maar de Duitse is qua tekst veel mooier.

Matthijs Overmars


9-10 jaar

Kye kye kule

Een Afrikaans vraag-en-antwoordlied. Ideaal om bij een nieuwe groep kinderen te horen hoe het zangniveau is. Ik gebruik dit lied graag als inzinger. Ik zing voor, de kinderen zingen na. Door de korte frasen is beweging ook heel makkelijk toe te voegen. De laatste tijd doe ik het lied vaak op fantasieklanken, dan is het voor de kinderen elke keer een verrassing wat ze na moeten gaan zingen en moeten zij blijven opletten. Ik voeg er dan meteen wat klanken in uit de zanglessen die ik gehad heb, zoals ‘bbb’ (liptriller), ‘rrr’ (rollende r), zzz, mmm, nnn, ng. Korte zinnen erop improviseren gaat makkelijk, bijvoorbeeld “ik heb honger” (echo), “ik wil een appel” (echo), etc. Vraag een leerling om zelf de leider te zijn en klanken te bedenken die wij nazingen. Of vraag een leerling om alleen bewegingen te bedenken als jij zelf zingt, de klas doet het na. Zo simpel kan het zijn. Veel plezier ermee!

Maxim Gottmer – vakleerkracht muziek Parcivalschool Arnhem

Vader Jacob – canon

Dit lied zal je waarschijnlijk zonder oefenen in elke klas in kunnen zetten. Het is zo’n bekend lied, dat elk kind het mee zal kunnen zingen. Juist hierom is het zo geschikt om te oefenen met het zingen in canon. Hier vind je veel verschillende vertalingen van het lied. Om af te wisselen, de verschillende klanken te proeven, om misschien zelfs met meerdere talen tegelijk in canon te zingen. Hoeveel verschillen er ook zijn tussen landen en culturen… in alle landen worden kinderen in slaap gezongen.

Jacomijn Bardeloos – klassenleerkracht Rudolf Steinerschool Haarlem


11-12 jaar

Three kings are we – canon

Deze canon heeft een mooi geheim in zich, wanneer het driestemmig gezongen wordt hoor je aan het eind van elke regel namelijk  de woorden ‘one, two, three’ na elkaar. Het is geen eenvoudig lied, door de maatwisselingen kom je niet in een gelijkblijvende cadans, het zingen vraagt veel wakkerheid en concentratie, en vooral natuurlijk: luisteren naar de overige stemmen! De mp3 op de website geeft maar een beperkt beeld van de werkelijke klank wanneer er met tekst gezongen wordt en de drie gaven van de koningen beschreven worden. Juist door het verrassende ‘one, two, three’ dat steeds terugkeert is het voor kinderen blijvend een boeiend lied.

Auld lang syne (1) – 1-stemmig

Dit is één van de weinige liederen die echt met Oud en Nieuw verbonden zijn. Een mooie, wat melancholische melodie, typisch Schots van sfeer en klank, pentatonisch, en het hele beeld van het gezamenlijk zingen in de pub rondom een gitaar komt direct boven. Neem een niet te hoog tempo, het mag wat slepen. Als het geheel te hoog is kan het ook in D gezongen worden, een kleine terts lager, de gitaarakkoorden zijn dan misschien ook makkelijker. Voor kinderstemmen is het dan soms alleen wat laag. Variatie in bezetting tussen couplet en refrein ligt voor de hand, bijvoorbeeld enkele voorzangers in het couplet en het refrein met z’n allen. Je zou eens kunnen luisteren naar een opname die door Schotten gezongen wordt en proberen die tongval te imiteren, dan komen we in de klank en uitspraak wat dichter in de buurt van het authentieke lied dan met het moderne Engels.

Matthijs Overmars


13+ jaar

Nkosi sikelel' iAfrika (1) – 1-stemmig

Dit is één van de twee liederen waaruit het volkslied van Zuid-Afrika is samengesteld. Het is door veel verschillende groepen gezongen en opgenomen. Oorspronkelijk werd het lied bekend als kerklied, maar later werd het ook vaak gezongen als strijdlied tegen de apartheid. De melodie is niet moeilijk en blijft snel hangen. De uitspraak is even oefenen, maar goed te doen! Eenstemmig is het lied geschikt voor de hoogste klassen van de basisschool. Meerstemmig, zie hiervoor versie (2), is dit lied geschikt vanaf de 7de klas, hoewel dit uiteraard afhankelijk is van de muzikaliteit van je groep. Begeleiding met een instrument is bij dit lied niet nodig en haalt, naar mijn mening, zelfs juist iets van de kracht van het lied weg.

Jacomijn Bardeloos

The roots of my heart – 4-stemmig

Een heel prettig en stemmig mantra-achtig lied voor gelijke stemmen. Omdat alles vrij laag in het stembereik ligt ontstaat er een donkere, wat magische sfeer, waarin het oppassen is dat het niet groezelig en onduidelijk wordt. Het helpt om hiervoor de uitspraak van de vocalen heel goed op elkaar af te stemmen: bijvoorbeeld een mooie gelijke klank van het woord ‘heart’als lange eindklank. Met vrouwenstemmen is dit werkelijk heel mooi, zeker als die één voor één opbouwen en langzamerhand de klank voller en beweeglijker maken. Het lied past mooi in de donkere sfeer van de winter, met het beeld van de ondergrondse wortels die elkaar vinden en omstrengelen, en daarmee zielsverbondenheid bewerkstelligen.

Matthijs Overmars

 

Pr
i
kbord