Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

januari 2015

4-6 jaar

Sneeuwvlokje, wit rokje

Een teder, lief liedje dat zich prachtig leent voor een handgebarenspel: de beweging van boven naar beneden bij het vallen van de vlokjes, het landen op de handen, de hemel zo ver…. Maar dan in het derde couplet draait de beweging om: het opwaarts groeien van het sneeuwklokje in de richting van de hemel. Slechts een minieme klankverandering in het woord, maar een compleet andere beweging. Mooi als de kinderen dat subtiele gaan ervaren.

De sneeuwman en het domme ventje

Op de bekende melodie van Toen onze Mop een Mopje was is hier een mooi verhalend liedje over een ventje dat argeloos een sneeuwman aanspreekt en vraagt of hij toevallig op de bus of de trein staat te wachten. Natuurlijk wordt dit uitgespeeld: een kind is de sneeuwman, en een ander is het ventje (of het meisje). Deze laatste moet dan wel een couplet alleen willen zingen; voor sommige kinderen een hele opgave. In het eerste en derde couplet zingt iedereen, maar dan ineens sta je er in het tweede couplet helemaal alleen voor. Maar het mogen spelen van een rol (en daarbij boos naar huis mogen gaan!) trekt veel kinderen over de streep.

Jorina Hoogenboom – kleuterleidster Zeister Vrije School


7-8 jaar

Een veldmuis vond in 't beukenbos

Een leuk verhalend lied over een veldmuis die van een notendop een fiets maakt en daarmee avonturen beleeft. Daar smult een tweede klas van. Een beetje een ouderwets liedje, zowel qua tekst als qua melodie, maar daar zitten de kinderen niet mee, die zingen het wat plechtstatige Nederlands 'zonder het minst bezwaar'. Het lied leent zich ervoor om allerlei uitbeeldingen te verzinnen: het oppoetsen van de fiets met mos en zand, het rijden (sturen) van de heuvel af, het optrekken van de poten en het hinkend rondspringen na het vallen, alles om het beleven van het lied te versterken.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek, Zeister Vrije School

Overal sneeuw in de lucht

Dit lied is heel leuk om te zingen als het sneeuwt buiten. Vooral ook voor de allerkleinsten. Je kunt eindeloos variëren in het vierde deel door in plaats van ‘al die mensen daar’ andere dingen te verzinnen, zoals auto’s, bomen, muurtjes, schuurtjes enzovoort. Laat de kinderen zelf suggesties geven. Je komt vanzelf in een cadans, waardoor je eindeloos kunt door blijven zingen. In klas 1 en 2 is het een goede oefening om sommige delen van het lied innerlijk te zingen. Laat de kinderen zelf kiezen welk stuk van binnen gezongen wordt. Misschien kun je er ook gebaren bij laten bedenken.

Lidewei Kruizinga – klassenleerkracht Steinerschool Brussel


9-10 jaar

Candlemas Day - canon

Een fraaie, wat dansende canon voor de tijd rond Maria Lichtmis, 2 februari (= Candlemas Day), de dag veertig dagen na de geboorte van Jezus. In dit lied is het een spreuk: ‘Is het mooi weer op 2 februari, dan is de winter nog lang niet op zijn end, maar is het regenachtig, dan is de winter op z’n retour’. Pas op voor ritmische vergissingen in maat 1 en 5: de kwartnoot met twee zestienden wordt dikwijls gepuncteerd en daardoor te kort gezongen. Je kunt gezamenlijk eindigen op de fermates, maar dan eindig je met een dominant septimeakkoord, dat eigenlijk nog om een oplossing vraagt, het lied blijft dan erg onaf hangen. Het is misschien beter na elkaar te eindigen met de laatste regel.

Chevaliers de la Table Ronde

Een lied over de ‘Ridders van de Ronde Tafel’ die de goede wijn drinken, in feite een vrolijk Frans drinklied. Het is een fijn lied voor de Franse les, omdat er relatief weinig tekst is, deze goed op de noten past en het met vijf coupletten en lange refreinen een heel verhaal wordt. De maatwisselingen in het refrein zijn niet moeilijk en vragen net even wat meer scherpte en aandacht. Het ‘oui, oui, oui’ en het ‘non, non, non’ kunnen wellicht uitgespeeld worden; je kunt een opstelling met voorzangers maken (aan een biertafel?) en een grotere groep kinderen die het glas heffen op ‘Goûtons voir’.

Matthijs Overmars


11-12 jaar

Special delivery + canon

Ze zijn er niet veel, Valentijnsliederen die niet overmatig mierzoet zijn, maar deze canon van Elizabeth Gilpatrick is echt een aanrader. Een hele beschrijving over de bezorging van de Valentijnspost in drie stemmen, ritmisch en daardoor lichtvoetig, en tegelijk muzikaal en tekstueel niet plat. Het lied is eenvoudig te begeleiden met vier akkoorden, die eventueel ook nog een toon hoger gespeeld kunnen worden: G – Am – D7 – G.  Deze akkoorden zijn voor beginnende gitaristen wellicht wat bekender dan de akkoorden in de bladmuziek. Ook is het mogelijk met klankstaven een ostinaat te maken met tonen uit deze akkoorden. Misschien leuk in groepen met meisjes en jongens apart? Dat is overigens in het algemeen een aanrader voor de zesde klas: zet jongens en meisjes uit elkaar bij het zingen, jongens onder elkaar en meisjes onder elkaar, je zult zien dat ze meer geluid durven maken!

Matthijs Overmars

Janie Mama - canon

Een vrolijk lied in een tijd dat het buiten kil en guur is. Het volstaat ook heel goed als Carnavalslied. Als de kinderen het lied heel goed kennen en al vaak in canon hebben gezongen, kunnen ze de regels 1 t/m 4 naar believen inzetten. Dit is een goede oefening om je eigen stem vast te blijven houden. Je kunt ook afspreken om op een bepaald teken allemaal in jezelf door te zingen en daarna weer bij een tweede teken hardop verder te zingen. Het is goed mogelijk om bij dit lied te differentiëren in het fluitspel, want de tweede regel is makkelijker te spelen dan de vierde regel. De kinderen die het blokfluiten wat moeilijker vinden kunnen dan bijvoorbeeld alleen de tweede regel spelen.

Lidewei Kruizinga


13+ jaar

Stó mi è milo – 3-stemmig

Dit lied is ooit door Hedwig Schoots in Macedonië opgetekend en heeft zich in de loop der jaren in de vrijescholen verspreid. De stuwende 7/8-maat (3+2+2) maakt dat het lied een enorme dynamiek krijgt, tenminste als het lukt om die maat vast te houden! Want al snel worden de beginnoten van elke maat te lang doorgezongen en daarmee wordt het een platte 4/4-maat (4+2+2). Begeleiding door een trommeltje dat de cadans vasthoudt kan hulp bieden, maar zoek hiervoor een heel strakke speler; een djembé met een afwisseling tussen wat zwaardere en wat lichtere klanken is ook heel geschikt. Een fijn lied voor een 7e of 8e klas, de harmonieën zijn overzichtelijk, de tekst heel goed te doen, en de bezetting (gemuteerde jongens zingen een octaaf lager) is goed aan te passen.

't Zijn de kleine dingen die het doen – 4-stemmig

Soms kan je je als leerkracht verkijken op het plezier dat leerlingen kunnen hebben aan liedjes waar jezelf misschien helemaal klaar mee bent, of die uit een periode stammen die je inmiddels niet meer zo boeit. Terwijl deze liederen op een bepaalde manier nog steeds heel sterk en pakkend zijn. Dit is er zo één. Bovenbouwers (en volwassenen) smullen ervan, het arrangement is goed en uitdagend, en het Nederlands maakt het lied toegankelijk waardoor het snel wordt opgepakt. Het is in het refrein misschien een beetje teveel van het zoete, maar met name in de altpartij wordt graag uitgehaald en met overtuiging gezongen. Misschien heeft het lied geen hele lange houdbaarheidsdatum (niet maanden mee bezig blijven…..) maar met een snel resultaat (tijdens een kamp?) kan dit lied veel plezier geven.

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord