Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

november 2015

4-6 jaar

Pietenlied

Dit lieve pietenliedje van Francesca Weyens heeft een refrein met geluiden van paardenvoetjes over het dak: klik-klak, klik-klak. Dat nodigt natuurlijk uit tot variatie: klakken met de tong, spelen op een ritme-instrument (bijv. een buistrom), luisteren waar het geluid vandaan komt (zingen met de ogen dicht), het hoog houden van het ritme-instrument, het is immers op het dak! De coupletten zijn pentatonisch met steeds dalende en daardoor rustgevende melodieën.

Zo gaat de molen

Het bekende liedje, maar in een versie waarbij het tempo wisselt: een langzaam gedeelte en een snel gedeelte waarbij de wieken snel gaan draaien. Een binnenkring en een buitenkring draaien om elkaar heen. Pas op dat de handen vast blijven en je niet struikelt! Zie voor het kringspel de beschrijving bij het lied.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek, Zeister Vrije School


7-8 jaar

Sint, Piet en paard

Dit lied heb ik tijdens een stageperiode geschreven voor een van mijn klassen en bleek een groot succes. Het lied is pentatonisch maar heeft toch een duidelijke grondtoon, wat het erg geschikt maakt voor de tweede klas. Het lied is een afwisseling tussen een melodische lijn, een meer ritmische gezongen lijn en een deel bodypercussie. Vooral de afwisseling met body-percussie is in de tijd van Sinterklaas erg fijn omdat de leerlingen daar hun energie en bewegingslust goed in kwijt kunnen. Voor je het lied gaat zingen kun je de kinderen vragen om te bedenken hoe het klinkt als het paard van Sinterklaas over het dak loopt. Dit geluid kan je dan vooraf even oefenen, zodat iedereen hetzelfde geluid maakt, en vervolgens invoegen in het liedje. Omdat het lied zo kort is, zing ik het lied standaard drie keer met de klas. In het begin met drie keer hetzelfde geluid, maar wanneer ze het goed kunnen ook met elke keer een ander geluid. Je kan het lied net zolang blijven herhalen als je wil en eindigen met ‘hier is Sinterklaas’. Zorg wel dat je alleen geluiden van de hoeven van het paard gebruikt, geen hinniken en briesen, dat wordt namelijk heel chaotisch. Probeer ook of je de ‘paarden’ tegelijkertijd kan laten lopen (de kinderen het geluid tegelijkertijd laten maken).

Suzanne Leegwater

Zonnelied (1) – 1-stemmig

Het Zonnelied van Franciscus van Assisi is heel bekend op veel vrijescholen. De tekst van deze versie komt uiteindelijk uit de vertaling van Jean Dulieu, bekend als de schrijver van Paulus de Boskabouter, maar ook van het boek Francesco, over Franciscus. Deze tekst is ietwat gewijzigd in verschillende versies van toneelstukken rondom Franciscus gebruikt. De muziek die ik hierbij maakte bestaat uit een eenvoudige pentatonische melodie, heel geschikt voor de lagere klassen, aangevuld met enkele akkoorden die het lied een liefdevolle, maar ook een beetje een statige sfeer geven.

Anand Blank – leerkracht Vrije basisschool De Stroeten, Emmen


9-10 jaar

Land of the silver birch (1) – 1-stemmig

Dit prachtige lied mag naar mijn mening niet ontbreken in het liedrepertoire. Mijn vierde klas geniet ervan! Toen we het voor het eerst zouden zingen, had ik de tekst van de coupletten achterop op het bord geschreven. Ook maakte ik een mooie tekening erbij: een meer, bergen op de achtergrond, berken aan de oever en een eland met een prachtig gewei. Steeds als we dat lied zongen, klapte ik het bord dicht, zodat de tekening en tekst tevoorschijn kwamen. De kinderen vonden het prachtig. Samen hebben we eerst de tekst gelezen en de Engelse woorden vertaald. Zo werd het ook een kleine Engelse les. Het lied zat vrij snel. Later hebben we met trommels zachtjes het lied begeleid. We doen ook wel eens dat een groepje de regel ‘boom diddy-ay-da‘ blijft doorzingen, dat klinkt ook erg mooi. Veel plezier met dit mooie lied!

Suzanne van Dorp – klassenleerkracht Vrije School Kairos, Amsterdam-Noord

Een pepernootkanon – canon

Een kanon of een canon? In dit geval beide! Dit lied moet in een lekker pittig tempo gezongen worden, dan wordt het een echt articulatielied: de monden moeten snel bewegen! Zorg ervoor dat de canon eerst eenstemmig ritmisch heel precies verloopt, voordat de meerstemmigheid losbreekt. Er wordt bij het viva voce aanleren makkelijk een ritmische vergissing gemaakt bij het woord schoorsteen: daar worden dan twee kwartnoten gezongen in plaats van de gepuncteerde kwart + achtste. Misschien kan de ‘lange’ schoorsteen als geheugensteuntje worden gebruikt. Een dorisch lied waar de kinderen veel plezier aan zullen beleven.

Wilko Brouwers – koordirigent


11-12 jaar

Sinterklaas-rumba – canon + piano

Misschien is de Zwitserse Alpen-rumba Chlunki Halunki al bekend, op dezelfde melodie is dit een Sint-rumba, die ook in tijden van de Zwarte Pieten-discussie helemaal kan. Ik heb de tekst een klein beetje aangepast, zodat er geen Zwarte-Piet-problemen meer in staan. Een zeer Piet-lievende canon, waar niet alleen de hogere klassen van gaan swingen. Ook met deze tekst blijft het laatste woord zeker hangen…..olé!

Jeroen Bosman – vakleerkracht muziek, Vrijeschool Widar – Delft

Kerstdans der herders – 2-stemmig

Dit lied van Zoltán Kodály brengt een vrolijke herderssfeer, en is heerlijk om met een hogere klas te zingen. Eenstemmig vanaf klas 3-4, en afhankelijk van de muzikaliteit van je klas voluit meerstemmig in de zesde klas. Het is leuk om met piano, gitaar of accordeon zelf te begeleiden. Of laat in de wat hogere klassen de kinderen het lied zelf meespelen of begeleiden met melodie-instrumenten en begeleiding met accordeon. Je kan instrumentaal met zang afwisselen en het uiteindelijk samenbrengen. De kinderen kunnen er ook een passende dans bij maken, het is tenslotte een herdersdans. Ook wat passend is voor jouw klas.

Mary’s lullaby – 2-stemmig

Een prachtig tweestemmig wiegelied dat een genot is om te zingen en om naar te luisteren. Ik zou het aanleren vanaf klas 4; eenstemmig met eventuele begeleiding op piano, gitaar of accordeon. Vanaf klas 5 kan je de tweede stem aanleren. De kinderen kunnen het ook zelf begeleiden door de melodie in een van de twee stemmen te spelen of te begeleiden met accordeon, gitaar, piano; een instrument met akkoorden. Enkel zang is ook erg mooi. Ik eindig vaak met dit lied en rond het af door het te neuriën. De kinderen worden er altijd rustig van.

Francesca Weyens – leerkracht Rudolf Steinerschool, Haarlem


13+ jaar

La peregrinación – 4-stemmig

Een fantastisch Argentijns kerstlied dat er uitdagend en ingewikkeld uitziet, maar voor een enigszins gevorderd SATB-koor uiteindelijk snel en fraai resultaat geeft. Geef veel aandacht aan het ritmisch onder elkaar krijgen van de Zuid-Amerikaanse ritmes in dit lied. Ook de maatsoort is niet eenduidig 6/8, er schemert 3/4 doorheen (aan de dirigent de keuze….) en de vele rusten in de partijen vragen veel attentie: je bent snel te vroeg of te laat met een inzet. Harmonisch beweegt het lied zich prettig voorspelbaar en af en toe even verrassend met bijzondere noten, zoals de as in maat 9 bij de alten, de gis in maat 14 bij de bassen, en het hele coda: stem het kwartenakkoord in de vrouwenstemmen goed af, en luister bij de mannenakkoord niet alleen naar zuiverheid maar vooral naar onderlinge balans: daar is vaak meer winst op te behalen in de menging.

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord