Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

oktober 2013

4-6 jaar

De koele wind

Een rustig deinend liedje in drieën. Het is mooi om op de fermates steeds even te wachten om daarna in een nieuwe maatsoort door te zingen. Met de handen kan dit lied worden uitgebeeld. Als kinderen druk zijn kan fluisteren helpen tot rust te komen. Eindeloze herhaling van dit liedje doet de harmonie in de klas goed.

Klop, klop, hamertje

Een lied voor een ambachtspel en/of een liedje voor de humor die kleuters hier in kunnen horen. Niet alle kleuters, maar alleen de kinderen die het horen genieten van 'het water uit de sloot'.

Een heks met rode laarsjes

Een lied als een kind nieuwe laarsjes heeft, of als een kind op een stok of bezem tijdens het buitenspelen rond loopt. Het is een lief heksje, dit als tegenwicht op de heksen die in de Halloweentijd rondvliegen. Ook voor de Walpurgustijd een leuk vrolijk liedje.

Loïs Eijgenraam – kleuterleidster Vrije School de IJssel, Zutphen


7-8 jaar

De kaketoe en de kijkuitjedoppenkoe – 2-stemmig

Gróte hit in alle klassen! De kleintjes vinden de tekst leuk, vragen zich af wat pleieren is (en ja, wat is dat?). De ostinaat kan in de hogere klassen worden gezongen, in de lagere klassen kan het eventueel op de piano/fluit/klankstaven. Begin bij het aanleren met het oefenen van de tekst op het juiste ritme, pas daarbij goed op in de laatste maat, die ‘verwordt’ snel tot een 3/8. Dit lied doet het ook erg goed tijdens bijvoorbeeld een klassenpresentatie of weekafsluiting. De kinderen kennen de melodie en je leert de ouders de ostinaat, dat gaat over het algemeen vrij snel. Succes verzekerd!

De krekel en de mier

Héérlijk tweede klas lied, dat natuurlijk helemaal uitgespeeld kan worden. Dit is een versie zonder pianobegeleiding en heeft daardoor wel sterk de neiging om te zakken. Er circuleren meerdere versies in het land, dit is het originele, oorspronkelijk voor vrouwenkoor geschreven lied. De klas kan bijvoorbeeld in drie groepen verdeeld worden: de vertellers, de krekels en de mieren.

Marieke Zoutendijk – leerkracht Vrije School Almelo


9-10 jaar

Sint Maarten reed door weer en wind

Er worden met Sint Maarten nogal wat toneelstukken opgevoerd rond dat thema. Het is altijd fijn om op enkele momenten tijdens het toneelstuk gezamenlijk een lied te kunnen zingen. Dit lied leent zich daar heel goed voor. De derde klas is de klas van de ‘optimale eenstemmigheid’, en dit lied vraagt ook niet om meer dan krachtige eenstemmige zang. Het lied heeft een sterke melodie, verhalend, stromend en pakkend. Het thema van Sint Maarten in een notendop.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek, Zeister Vrije School


11-12 jaar

Überlass' es der Zeit – canon

De tekst van dit lied is eigenlijk een gedicht, dat later pas op muziek is gezet en nu als canon te zingen is. Naar de inhoud van de tekst én de moeilijkheids-graad van het lied kijkend, leent het zich vooral voor hogere klassen. Er zitten hier en daar gelijkaardige riedeltjes in die het voor kinderen qua melodie enigszins herkenbaar maken. Zelf zou ik tekst en melodie even uit elkaar halen en het lied eerst als melodie aanleren en later pas de woorden erop zetten; 'noe', 'du' of 'la' zijn dan goed te gebruiken voorlopige 'woorden' op de melodie. Steeds hier en daar een stuk tekst erbij en de rest op 'noe' laten zingen, zorgt dat de melodie goed komt te zitten en de aandacht naar de tekst kan gaan, zonder de melodielijn te verliezen. In canon is hij helemaal prachtig! Het project tot je daar bent met je klas(sen) is uitgebreid maar het resultaat beloont de instudeertijd ruimschoots!

Marlies De Ceuster

Herbst (2) – canon

Bijzonder aan dit lied is de combinatie van een coupletlied met een canon: je zingt het lied 5 coupletten lang door, en de canonstem wandelt er 5 coupletten lang achteraan. Het is natuurlijk ook mogelijk de canonpartij instrumentaal te laten uitvoeren (fluiten?) of te neuriën. De melodie voert de boventoon boven het ritme, dat in dit lied vrijwel geen rol speelt. De tekst is heel beeldend, niet te moeilijk Duits, en past heel organisch bij de melodie. Het stijgen en dalen van de melodie is prettig, vraagt om actief zingen en een goede adembeheersing, want de frasen zijn vrij lang. Een lied dat stroomt en golft, in een wat melancholieke herfststemming.

Matthijs Overmars


13+ jaar

Soir d’octobre – 4-stemmig

Het koorstuk ‘soir ‘d octobre’ (1993) is geschikt voor bovenbouw klassen 10 tot 12. Het past mooi bij de wat melancholische herfststemming in e-mineur met un peu d’ombre et de lumière. De homofone zetting in SATB blijft ingetogen tussen haalbare tessituren (= stembereiken) kabbelen. De e-mineur blijft niet statisch, maar waait bijna onmerkbaar over naar meer archaïsche zettingen waar vooral spanningsopbouw telkens wordt gemilderd in V-IV-akkoordverbindingen. In de melodie zie en hoor je het opzwiepende gebladerte zonder stormachtig te worden met een lichte bries in maat 5 als voorbode voor maten 9 tot 11. Hier kan best in het agogisch meedeinen wat herfstkleur toegevoegd worden aan de ingetogen mineur stemming die in maten 10 en 12 ook een F en G-akkoord laat klinken. Ditzelfde vanzelfsprekende herfstgeritsel doet het ritme opwaaien tussen hemel en aarde waar de maat van 3 vanzelf overgaat in 2 als het gaat over het aardse leven ‘dicht bij jou’. Die maatwissel wordt zachtjes ingeleid door een verdoken 6/8 in maat 13 waar de daaropvolgende maatwissel van 2 en 3 mooi aangekondigd wordt. Een poëtisch rustige herfststemming waar de natuur opnieuw ons diepste innerlijke verlangen weet te spiegelen door ‘ la fenêtre’ en we steeds uitkomen bij ‘de ander’ “près de vous’. Onderstaande link geeft een mogelijke uitvoering. Veel herfstwarmte gewenst met dit mooie lied!

http://youtu.be/dhnA2a4I150 (mooi maar snel)

Wouter Beeckman – Muziekdocent Rudolf Steinerschool Gent

Pr
i
kbord