Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

oktober 2014

4-6 jaar

Het egeltje

Het egeltje zoekt een plekje onder de bladeren om zijn winterslaap te kunnen houden. Ik heb een mooi gebreid egeltje in mijn klas dat door één van de kinderen wat over een tafel mag scharrelen en uiteindelijk een plekje vindt in een mandje met bladeren. Tijdens het zingen van het lied door de hele klas zoekt het egeltje zijn slaapplekje. Het is ook mogelijk dat alle kinderen met hun hand over hun been kruipen, en tot slot onder hun trui of vest een slaapplekje vinden voor de egel.

Vijf kleine vogeltjes

Bij dit aftelliedje verlaat steeds één van de vogeltjes de tak en vliegt weg. Tot slot komen ze allemaal weer terug. De kinderen leren de rangtelwoorden (eerste, tweede, derde…) te koppelen aan de hoofdtelwoorden (één, twee, drie…). Met gebaren worden de zinnen uit het liedje verbeeld: de vogels zitten op de tak: vijf vingers van de rechterhand op de linker onderarm, de tak begint te wiegen: de linkerarm gaat bewegen, als de tak eens brak: de handen verschrikt om de mond, de vogels kunnen vliegen: met twee handen wordt de vlucht van de vogels uitgebeeld, en de rechterhand verdwijnt achter de rug, ze vliegen met gemak: de rechterhand komt terug, nu met vier gestrekte vingers. En het liedje begint opnieuw, maar nu met Vier kleine vogeltjes. Als na vijf coupletten alle vogeltjes weggevlogen zijn volgt nog een verhaaltje: “O, de tak is leeg, maar als de lente komt, vliegt daar het eerste, en het tweede, en het derde etc. vogeltje weer terug, en daarmee zit de tak weer vol.” En zo kan het liedje opnieuw beginnen.

Inge Neven – kleuterleidster Zeister Vrije School


7-8 jaar

Ayo! - 2-stemmig + begeleiding

Dit lied is zeer geschikt als vraag en antwoordlied in de tweede klas. Ik gebruikte het vaak even kort om tussendoor de aandacht te krijgen. Het leent zich er goed voor om te luisteren naar de voorzanger en op dezelfde manier te antwoorden, zo kan er gespeeld worden met hard-zacht, snel-langzaam of met bepaalde emoties. Op het moment dat de kinderen het lied erg goed kenden heb ik dit onderdeel uitgebreid door het ritme en/of de manier van zingen te veranderen. Na verloop van tijd heb ik kinderen zelf laten voorzingen op een manier die zij hadden bedacht.

Herma Stapper – klassenleerkracht De Vrije School, Den Haag

Daar was er eens een oude uil

Een mooi lied voor de tweede klas, met de fabels, de verhalen waarin de eigenschappen van de dieren zo’n belangrijke rol spelen. Wanneer de kinderen de eigenaardigheden (en ook dikwijls eenzijdigheden) van de dieren herkennen en zich ermee kunnen identificeren geeft hen dat veel plezier: de sluwe vos, de haastige haas, de trotse pauw, de trage schildpad. En bij dit liedje dus de wijze uil. De melodie is prachtig, eenvoudig en rijk. Het lied kan mooi door enkele kinderen worden uitgebeeld: één uil die stil luistert en rustig antwoord geeft, en enkele dieren die tot hem komen. Een dankbaar spelletje in die apenkooi die een tweede klas soms kan zijn.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek Zeister Vrije School 


9-10 jaar

De bezem (1) – canon

Dit was de eerste canon die mijn vierde klas leerde na de zomervakantie. Ik zelf leerde dit liedje op de Zutphense zomercursus. Het liedje is snel aan te leren. Ik pakte een bezem en zei: “Jongens en meisjes, dit liedje gaat over mijn trouwste vriend, luister maar”. Na twee keer luisteren konden ze het liedje meezingen. Het liedje leent zich goed voor een canon in drie partijen. De kinderen leren hier ook goed aanvoelen wanneer een canon ingezet moet worden. Dat is bij dit liedje heel duidelijk. Het lied wordt na zes weken school nog met veel plezier gezongen; het is onze vaste opwarmer ’s ochtends. Ook heel geschikt om op een ouderavond met ouders te zingen. Wanneer in klas 4 in de taalperiode de verleden tijd wordt aangeboden, is het ook leuk om het liedje in de verleden tijd te zetten. Het wordt dan een stuk melancholischer.

Thomas de Vries – klassenleerkracht Vrije School Amersfoort

Vadertje Tijd + begeleiding

Dit vrolijke herfstlied, met subtitel Herfst in het land, is geschikt voor klas 3/4, maar is ook al wel in klas 2 te doen. Het lied spreekt erg aan bij de leerlingen; niet alleen het voor-, tussen- en naspel worden enthousiast meegezongen, maar ook de coupletten zullen ze snel onthouden. Gebaren, bewegingen bij het lied worden vaak gezocht en gauw gevonden. Het onthouden en reproduceren van alles wat er in het lied gebeurt is ook een goede ondersteuning bij het aanleren. Het vrolijke, aanstekelijke ritme in het voorspel (op la-la-la te zingen, maar hiervoor kun je ook gemakkelijk een andere tekst of muziekinstrument-imitatie gebruiken!) daagt uit om goed mee te zingen, wetend dat datzelfde voorspelletje nog een paar keer terugkomt als tussen- en naspel. Na het zingen van dit lied zal niemand meer een hekel hebben aan de herfst!

Jeroen Bosman – vakleerkracht muziek, Vrijeschool Widar – Delft


11-12 jaar

Zonnelicht verdwijnt nu – 3-stemmig

Het IJslands lied is een fraai, en hier en daar uitdagend, driestemmig lied voor de hogere klassen. Het heeft ook een mooie tekst. Vanwege de verschillende maatwisselingen en de tekstbehandeling per stem is het belangrijk om gelijk goed te tellen. Bij het aanleren van de onderstem kan het handig zijn de eerste maat van de middenstem mee te zingen en dan over te gaan naar de onderstem. Denk aan de overbindingen van maat 2 naar 3 in de onderstem en van maat 6 naar 7 in de bovenstem. Met alles wat er onderweg gebeurt, is het een verademing om aan het eind tóch weer op één toon uit te komen…

Jeroen Bosman

't Regent, de pannetjes worden nat - canon

Een kleuterversje, maar nu in een pittige canon voor klas 5 (6?). Lastig is het springerige karakter van de laatste regel, de octaafsprong f’-f” en de tekstplaatsing. Allemaal onderdelen die eerst afzonderlijk geoefend moeten worden. En als de canon (bij voorkeur niet meer dan driestemmig) eenmaal loopt kunnen enkele kinderen er ook nog het lied Herfst is weer gekomen doorheen zingen. Een uitdaging om alles mooi onder elkaar te krijgen en zó te zingen dat iedereen ook werkelijk hoort wat er gebeurt. En die vielen op hun gat blijft natuurlijk altijd leuk…

Matthijs Overmars


13+ jaar

Ide were were (2) – 3-stemmig

Een lied met een fijne, rustige beweging die door het vele herhalen een wat dromerige stemming geeft. Het is een knappe zetting van de oorspronkelijke eenstemmige mantra Ide were were (1), omdat het allemaal licht van toon blijft; het geheel blijft als het ware zweven. Een gitaarbegeleiding is mogelijk, maar doet daar wel wat aan af. Ook de lang uitgezongen eindtonen van iedere regel zouden eigenlijk zonder maatgevoel moeten blijven hangen. Prettig is ook de kleine variatie aan het einde, waar de sopraan even voor de alt en de bas uitloopt met de laatste woorden. Waarna iedereen weer gelijktijdig inzet met de herhaling.

Musing, musing – canon

Soms kom je ineens een lied tegen dat je eerst echt moet horen om te ontdekken wat een prachtige klankwereld achter de noten schuilgaat. Zeker bij canons waarbij de samenklank aan de noten niet zichtbaar is. Deze Engelse round is er zo één.Rounds waren vroeger (in de periode 1550-1700) geliefd als vermaak voor de gegoede burgers en edellieden. Na de maaltijd kwamen de zangboeken op tafel en werd er gezongen, en daarbij gaf de tekst minstens zoveel plezier als de muziek. Deze round is een genot om samen te zingen, al moet de moeilijkheid ervan niet onderschat worden! Het plaatsen van de laatste regel in de maat, de ongelijke melodische sprongen en de overgang van het einde terug naar het begin (van majeur naar mineur) vraagt veel van de uitvoerders. Maar het resultaat is een rijk harmonisch samenspel.

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord