Liedsuggesties

Ben je op zoek naar liederen voor een bepaalde leeftijdsgroep en wil je op ideeën gebracht worden en geïnspireerd raken? Deze liedsuggesties bieden een groeiende verzameling aan lesideeën, achtergrondinformatie en aandachtspunten rond liederen die nog niet algemeen bekend zijn, maar nodig ontdekt moeten worden!

Rond de 15e van iedere maand verschijnt steeds een nieuwe aflevering van tien liederen, verdeeld over de verschillende leeftijdsgroepen. Ook een keer je favorieten onder de aandacht van collega's brengen? Meld je dan via het contactformulier.

oktober 2015

4-6 jaar

Marjanneke

Een pannenkoekenliedje dat zich goed leent om in gebaren uit te beelden: roeren in het pannetje, een ei kloppen, een pannenkoek uit de pan schuiven…… Vanaf 'Marjanneke, rap-rap-rap' versnellen en klappen in de handen. Bij 'rap-rap-rap' en 'hap-hap-hap' schuivend klappen, dat is met de handen langs elkaar van boven naar beneden, verticaal klappen.

In het herfstbos

Wij doen dit spelliedje in een kring, vaak kijkt een groepje kinderen toe tijdens de eerste twee regels, de anderen zijn de bomen. Zij staan stevig op hun beide benen, rechtop, met de armen omhoog, of in yogahouding op één been. Ze wiegen heen en weer als de wind waait. Bij 'de blaadjes laten los' fladderende vingers van boven naar beneden. Vanaf 'Daar komen alle kinderen aan…' komen de overige kinderen erbij en lopen samen in een kring, ze stampen op de grond, pakken elkaars handen vast en dansen. Het liedje kan dan op 'la-la-la' herhaald worden.

Inge Neeven – kleuterleidster Zeister Vrije School


7-8 jaar

Daar komt een vrouwtje aangelopen

Een heerlijk tikspel voor de eerste klas: één kind staat buiten de kring van kinderen en zodra die beginnen  te zingen, loopt dit ene kind (de tikker) buiten om de kring heen.  Als de kinderen zingen 'die volgt' dan tikt de tikker één van de kinderen in de kring op de schouder en rent gauw weg rond de kring. Het kind dat getikt werd rent achter de tikker aan om deze af te tikken, voordat het de opengekomen plaats in de kring bereikt. Is dat de tikker  gelukt dan is het ‘vrij’ en is het andere kind de tikker geworden en begint het spel opnieuw. Wordt de tikker voortijdig afgetikt dan is het de volgende keer weer de tikker.

Dans la lune

Sint Maarten wordt ook in Frankrijk uitgebreid gevierd, en daarom zijn er ook zo veel liedjes over Saint Martin. In het liedjeDans la lune wordt het beeld geschetst van het licht dat in de duisternis de weg toont aan dieren en mensen. De klankrijke Franse taal, die zich in dit lied goed leent om door jonge kinderen gezongen te worden, geeft het geheel een wat magische sfeer. Het ritmische motiefje kort-kort-kort-kort-lang-lang dat steeds terugkeert kan als instrumentaal ritmisch voor- en naspel gebruikt worden, bijvoorbeeld op klankhoutjes. Ten slotte is het liedje ook prima op de (pentatonische) fluit te spelen.

Matthijs Overmars – vakleerkracht muziek, Zeister Vrije School


9-10 jaar

Broertje

Dit lied is ideaal voor klas 3-4. Het is een lied dat de kinderen heel graag zullen zingen. Binnen de kortste keren wordt het hun favoriet. Het is lekker melancholisch en sluit misschien aan bij wat de kinderen zelf voelen. Je kan het liedje inleiden door een verhaal te vertellen over een kind waarvan de ouders hard werken, dat al het speelgoed heeft wat het wenst maar dat het van hier naar daar moet omdat de ouders nooit thuis zijn en er dus opvang voor het kind moet zijn. Sommige kinderen zullen zich hier in herkennen. Er kan een klasgesprek ontstaan over wat kinderen belangrijk vinden in het leven.

Reyn Lequeux – klassenleerkracht Rudolf Steinerschool, Gent

Now I walk in beauty – canon

Een mooie, verstilde canon die zijn oorsprong vindt bij de Navajo indianen die dank zingen aan de schoonheid van de wereld om hen heen. Een prachtig lied om een jaar mee te openen of te sluiten en op bijzondere gelegenheden te doen. Muzikaal is het lied niet lastig maar het heeft wel een groot bereik. Zaak is het dus de toonhoogte goed te kiezen. Voor kinderen is de hoogte vanaf de a goed te doen. Bij oudere kinderen en volwassenen kan ook voor een g of eenfis worden gekozen. Kies voor een rustig tempo in een 2/2 maat. Probeer tussen de 3e en 4e zin geen adem te laten nemen. Spannend in de canon vooral is de toon fis in maat 7. Soms wordt deze ook als een g gezongen, maar dan klinkt het op dat moment minder spannend. Een mooie manier van aanleren is het wanneer het lukt de groep eerst het lied in zijn geheel te laten horen en vervolgens het lied zo aan te leren dat de groep een regel nazingt en tegelijk de volgende regel al wordt voorgezongen. In de tweestemmigheid die ontstaat klinkt het al heel mooi. Langzaam kan dit worden uitgebreid door de groep verder te splitsen tot uiteindelijk vier groepen. Zo wordt het actief luisteren echt geactiveerd. Een spannende en uitdagende manier van aanleren voor zowel de kinderen als de leraar!

Marcel van Os – muziekdocent Vrijeschool Pabo Leiden


11-12 jaar

Su cantemo – canon

Een vrolijk Italiaans liedje van Antonio Caldara, dat pas helemaal tot zijn recht komt als het driestemmig klinkt. Het is sterk harmonisch van karakter, eenvoudig met twee akkoorden te begeleiden: C-groot in maat 1, 2 en 3, en in de vierde maat G7-C-groot. Vocaal is er het een en ander te oefenen: een lichte uitspraak, met heldere open klinkers, vooral de 'aa', een dunne lbij de la-la-la’s, de hoge 'la-la-la's bij de derde inzet met stevige ademsteun zingen. Het is mooi als de kinderen leren horen hoe het motiefje kort-kort-lang ('la-la-la') steeds op andere momenten in de drie stemmen terugkomt. Ook is er van het liedje een leuke ritme-canon te maken, bijvoorbeeld met drie instrumenten met verschillende klanken die met drie klappende groepen meespelen. Hierdoor komt het geheel ritmisch beter onder elkaar te staan.

Matthijs Overmars

La pluie – canon

Deze canon is een stemmige, mineur-canon vol herfstgeluiden die je in vier stemmen kan zingen. Mooi zijn steeds de paarsgewijze dalende bewegingen als het lied in canon wordt gezongen. Het kan vanaf klas 4 als de kinderen al veel in canon hebben gezongen, maar vanwege de lastige melodie en tekst is klas vijf aan te raden. Een Nederlandstalige tekst kan natuurlijk ook:'Ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta, flic-floc, oe-oe-oe-oe-oe, 't_is de regen die gezellig tikt op het dak, 't_is de wind die schudt en blaast aan boom en tak.' Of je maakt er zelf een nieuwe tekst op!

Reyn Lequeux


13+ jaar

Shosholoza – 4-stemmig

Pas op! Als dit lied eenmaal in je hoofd (en dat van je leerlingen) zit, gaat het er niet zo gemakkelijk meer uit. Dit lied is een tophit onder jongeren en wordt vaak gezongen op kampen en soortgelijke bijeenkomsten. Het is ook zeer geschikt voor koorzang in de bovenbouw en ook de meeste volwassenen worden er enthousiast van. Het is een lied in vraag-antwoordstijl, waardoor het makkelijk ingezet kan worden en, als het eenmaal “zit” meteen bijval vindt. Als er leerlingen zijn die het leuk vinden om solo te zingen, dan is dit een goed lied om dat in te zetten. Laat de solist met de vraag beginnen en de rest invallen met het antwoord. In klas 5/6 zou het ook uitgevoerd kunnen worden, maar dan misschien in een vereenvoudigde versie van alleen tenor en sopraan waardoor je het vraag- antwoordspel kunt behouden. Het is handig om de melodiepartij (de tenor in dit geval) door de jongens te laten zingen. Meisjes zingen dan het antwoord in tertsen. Bij het instuderen is het handig om te beginnen met een eenstemmig antwoord (de sopraan) dat alle meisjes zingen, als dat goed gaat kan de alt (een terts lager) erbij worden gevoegd. Zijn er ook lage jongensstemmen, dan kan de baspartij eenvoudig worden bijgevoegd, maar zonder bassen klinkt het lied nog steeds mooi. Het is belangrijk dat het ritmisch allemaal klopt; Afrikaanse ritmes zijn vaak lastiger dan ze lijken. Daarom kan er ook eerst in spreekkoor worden geoefend, of het ritme van het lied eerst eens klappen bijvoorbeeld. Wat ook leuk is om erbij te voegen: ritmisch “stampwerk”, zoals: op de kwarten de linker en de rechtervoet afwisselend laten stampen als volgt: rechtsachter – linksmidden – rechtsvoor – linksmidden etc. Heupen mogen hierbij worden ingezet (dan wordt het wat “swingender” van karakter). Als dit pasje goed gaat, kun je proberen de rechtervoet een extra stampje te laten geven vlak voordat die rechtsvoor is (op de achtste). Dan krijg je: achter – midden – rechtsvoor – midden etc. Het spreekt voor zich dat percussie-instrumenten bij dit lied heel goed kunnen worden ingezet! Ook djembe’s kunnen het lied een extra dimensie geven. Op YouTube staat een hele mooie versie van het Drakensberger jongenskoor, waarbij ook de stemmen los worden gezongen. Je kunt daar ook variaties met ritmes klappen en stampen bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=saJmOw0GGyI&feature=youtu.be

Sanne Riemers – klassenleerkracht basisschool Tiliander, Tilburg

Mondbeglänzte Zaubernacht – canon

Deze prachtige canon van Peter-Michaël Riehm tovert in woorden en klanken een toverachtige sfeer. Het lied klinkt in canon het mooist met gemengde stemmen, dus mannen en vrouwen. Zing het lied niet te snel, en oefen goed de sprongen in de laatste regel: de samenklank in elke tweede maat van de inzetten (onder glänz…) is een spannende. Vooral de c in de tweede partij en de d in de vierde botsen en moeten goed gericht en gehoord worden tijdens het zingen. Oefen verder aan het legatozingen, het verbinden van lettergrepen en woorden zonder aan articulatie in te boeten. Laat het slotakkoord onder de fermates niet te abrupt komen, maak een duidelijke vertraging naar het einde toe.

Matthijs Overmars

Pr
i
kbord