Bibliotheek
Alle spreekteksten
Alle ritme solfège
Alle bodypercussie
Oefening • Ritmepartituur 04
Deze ritmepartituur is minder geschikt voor beginners, uitvoering ervan vraagt om een goede motorische coördinatie en een gevorderd meerstemmig luister-vermogen. Het ritme van de tweede partij in dez...
Oefening • Ritmepartituur 01
Deze ritmepartituur is minder geschikt voor beginners, uitvoering ervan vraagt om een goede motorische coördinatie en een gevorderd meerstemmig luister-vermogen. Het ritme van de tweede partij in dez...
Oefening • Vertragend ritme
In deze oefening gaat het om het gezamenlijk maken van een vertraging in een ritme. Het ritme staat geschreven op het bord, bijvoorbeeld:
Oefening • Met jezelf in canon
Het is een uitdaging, maar wel een hele leuke: om met jezelf in canon te zingen. Tweestemmig zingen in je eentje gaat natuurlijk niet, maar de ene partij zingen en de andere partij klappen kan wel! He...
Oefening • Waar zit de fout?
Noteer een ritme op het bord (bijvoorbeeld uit de rubriek Ritme solfège) en klap het voor. Maar bouw ergens een foutje in, klap bijvoorbeeld twee achtsten als er een kwart staat, of doe ergens een tr...
Oefening • Ritme en tekst
Dit is een uitdagende variatie op de gewone ritme-echo oefening. De leerkracht klapt/stampt een eenvoudig ritme voor, de leerlingen herhalen het ritme. Vervolgens wordt hetzelfde ritme nog eens voorge...
Oefening • Ritmecanon 01
Het aardige van deze ritmecanon is dat hij in de omkering precies hetzelfde is als gewoon van begin tot eind. Bedenk een manier waarbij dit ineens tot de kinderen doordringt, het is een 'geheim' dat i...
Oefening • Orkestspel
De leerlingen zitten in een kring, de eerste leerling begint met een zelfbedacht melodisch motiefje, een ritmisch geluid of een reeks klanken (bijvoorbeeld een trompet imiterend). De tweede leerling v...
Oefening • Tutti-/solo-improvisatie
De leerlingen spelen gezamenlijk (tutti) een ritme op het drumplankje, het zogenaamde thema. De achtste noten worden op het drumplankje gespeeld, de kwartnoten met de stokjes op elkaar. Na dit thema s...
Oefening • Half tempo / dubbel tempo
In deze ritme-echo oefening wordt het ritme dat voorgedaan wordt twee keer zo snel of twee keer zo langzaam geëchood. Klap bijvoorbeeld voor:
Oefening • Hiaat-oefeningen
In deze oefening worden de leerlingen uitgedaagd om stukjes ritme zelf te bedenken, te improviseren. In een vrij eenvoudige ritmepartituur zijn maten leeg gelaten, die naar eigen inzicht kunnen worden...
Oefening • Ritmepartituur 03
In deze eenvoudige ritmepartituur komen slechts halve noten, kwartnoten en achtste noten voor. Houd in de gaten dat er geen versnelling optreedt in de maten 4 en 8, vanwege de unisono en de achtsten-b...
Oefening • Stokjes doorgeven (1)
De leerlingen zitten in een kring op de grond, de leerkracht zit daarbuiten. De leerkracht speelt een ritme voor op de ritmestokjes, elk ritme eindigt met een langere noot, een kwartnoot bijvoorbeeld,...
Oefening • Ritmecanon 02
Deze ritmecanon is sterk polyfoon, dat wil zeggen de ritmes van de verschillende partijen variëren sterk. Bovendien komen er veel verschillende notenwaarden, triolen en rusten in voor, en dat maakt d...
Oefening • Clapping music
Deze pittige oefening is echt voor gevorderden. Het ritme is van de componist Steve Reich, die er een stuk minimal music van heeft gemaakt, zie de video hieronder. Het basisritme is:
Oefening • Ritmecanon 04
Deze ritmecanon is van het ingewikkelder soort: er komen syncopen in voor, een opmaat, onverwachte rusten. Oefen de canon eerst grondig eenstemmig, oefen ook het herhalen na het afsluiten van de derde...
Oefening • Eén veldslag
Dit is voor de leerlingen een uitdagende (en gevaarlijke...) oefening. Ze staan in tweetallen tegenover elkaar, en tikken een ritme met iets gestrekte armen op borsthoogte. Leerling 1 bespeelt de stok...
Oefening • Een kring van stokjes
De leerlingen zitten in een kring en houden beide stokjes voor zich omhoog. De eerste speler tikt met zijn rechterstokje een kort ritmisch motief op het linkerstokje van zijn rechterbuur. Deze speelt ...
Oefening • Twaalf gelijke klappen
De eerste opdracht is: geef twaalf gelijke klappen (iedereen tegelijk), en tel er hardop bij: een - twee - drie - vier - et cetera. Zorg ervoor dat iedereen na twaalf stopt. Vervolgens wijs je extra o...
Oefening • Doorgeven in de kring
De leerlingen zitten in een kring, er wordt een kort ritmisch motiefje doorgegeven, bijvoorbeeld:
Oefening • Ostinaat ritme versnellen en vertragen
De klas is in twee groepen verdeeld, en er staat een dirigent voor de groep, bij voorkeur een van de leerlingen. Er wordt een ostinaat (zich herhalend) ritme geklapt, bijvoorbeeld:
Oefening • Spiegelecho's
De leerkracht doet een ritme voor met klappen en stampen, de leerlingen spiegelen: wat voorgeklapt werd wordt nagestampt, en andersom. Je ziet hierbij dat veel leerlingen gedachteloos nadoen wat ze zi...
Oefening • De roffel
Oefen met de leerlingen het gecontroleerd stuiteren van de stokjes op de drumplankjes, waardoor er na enige oefening een doorgaande roffel kan ontstaan. De beide stokjes moeten losjes in de handen geh...
Oefening • Klop-klap-knip-echo
In plaats van een ritme voor te klappen/stampen, zégt de leerkracht ritmisch wat er moet worden nagedaan, bijvoorbeeld: