Bibliotheek
Leeftijdsgroep
Soort lied
Toonreeks
Begeleiding
Taal
Jaarfeest
Seizoen
Thema
Bezetting
Canons
Liederen kleuters
Liederen klas 1
Liederen klas 2
Liederen klas 3
Liederen klas 4
Liederen klas 5
Liederen klas 6
Liederen klas 7
Liederen - jaarfeesten
Liederen - thema's
Meerstemmig
Helioskampen
Auteurs
De 25 favorieten van ...
Kinderen met zangproblemen
Oefening • Omgedraaid
Wanneer leerlingen omgedraaid staan en het kijken niet meer mee kan doen, wordt het luisteren versterkt. Maak drie groepen, of bij schoolkoor drie klassen, en laat ze zich omdraaien. Laat de groepen n...
Oefening • Ieder een eigen toon
Maak voor de klas een rijtje van maximaal zes leerlingen (of zes groepjes van twee leerlingen) met een kleine onderlinge afstand. De leerkracht loopt langs, en geeft elke leerling (of groepje) een eig...
Oefening • Musicianship
In deze oefening wordt het muzikale geheugen van de leerlingen getraind. We noemen dat memoriseren, we werken aan musicianship. Zing of fluit een wat langere melodie voor, die qua moeilijkheid zodanig...
Oefening • Dingedingeding
Deze vlotte oefening geeft even lekker vaart aan het zingen, zorg ervoor dat er licht en onnadrukkelijk gezongen wordt. Laat het dingedingeding klinken als één woord, zonder nadruk op de lettergre...
Oefening • Bal leegduwen
Houd voor de buik en denkbeeldige strandbal vast, en druk hem leeg met een lange ssssss. Duw de handen geleidelijk naar binnen en zorg dat daarbij de schouders ontspannen blijven. Houd de bal enkele t...
Oefening • Wervel voor wervel
De leerlingen staan rechtop, de armen hangen losjes langs het lichaam. Dan buigen ze voorover, zo diep als ze kunnen, de knieën mogen iets buigen, de armen hangen slap naar beneden. In deze stand bli...
Oefening • Spin aan een draad
Twee handen op de knieën, met kriebelende vingers: twee spinnen die staan te popelen om hun draad in te klimmen. Met een stijgende roetsj... klimmen ze elk in hun eigen draad, en maken daar allerle...
Oefening • Beslagen raam
Blaas tegen een denkbeeldig raam, zodat het overal beslagen is. Zorg dat je overal bent geweest en al het glas door je adem is aangeblazen. Schrijf dan met je vinger denkbeeldige noten op het glas (en...
Oefening • Dinge-dinge-ding
In deze oefening klinkt de toon in de neus, zowel bij de d als bij de ng, trek de i-klank niet te breed, houd alles 'in het snuitje'. De laatste toon blijft onder de fermate langer doorklinken, vervol...
Oefening • Via-via-via
De klanken I en A liggen behoorlijk uit elkaar, in deze oefening proberen we ze elkaar te laten beïnvloeden. Dus wat lichtheid in de A, en wat open klank in de I. De V aan het begin van via brengt de...
Oefening • Laat-laat
Zing op lange noten de woorden laat-laat-laat. Geef zowel de inzet van de noten aan, als ook de afsluitende T. Dirigeer dus de tonen en de slotmedeklinker. Die afsluitende T moet kracht uitgesproken w...
Oefening • Zzzzoef!
Schiet met een denkbeeldige pijl en boog pijlen af op voorwerpen in de zaal met een krachtige zzzzoef! De deur, het gordijn, het lichtknopje, de tl-balk, alles kan doel zijn. Tijdens de zzzz wordt ...
Oefening • Hoog reiken
De leerlingen staan stevig op hun voeten, en moeten vervolgens een denkbeeldig plafondlampje indraaien. Ze gaan hoog op hun tenen staan, reiken met één hand zo hoog ze kunnen, en draaien het lampje ...
Oefening • Opblaaspop
De leerlingen zitten ingezakt op hun stoelen. Ze blazen zichzelf met pomp-bewegingen op met een aantal krachtige ademstoten ff-ff-ff-ff-ff, totdat ze als iets te strak opgeblazen poppen op hun tenen s...
Oefening • In de touwen
De leerlingen staan rechtop, en naast hen hangen twee enorme denkbeeldige touwen aan het plafond. Ze pakken beide touwen hoog vast en trekken zich op, waardoor ze (schijnbaar) met de voeten loskomen v...
Oefening • Toon schudden
In deze oefening wordt het middenrif beleefbaar, omdat door het lichaam te schudden een gezongen toon als en langzaam vibrato hoger en lager wordt. De leerlingen zingen met de leerkracht een lange too...
Oefening • Bromvlieg in de achtbaan
Op een lage toon wordt een monotone vvvv-- gezongen, als een stationair draaiende motor, en tegelijk wordt een hand naar voren gehouden: de bromvlieg die klaar is om op te stijgen! Vervolgens gaat d...
Oefening • Arm over het hoofd
Stretch de borstkas en maak daar bewegingsruimte door één arm over het hoofd te leggen, het oor vast te pakken, en daar een uitlaatklep van te maken: als je aan je oorlel trekt klinkt er een krachti...
Oefening • Au claire de la lune
Deze oefening is geschikt voor oudere kinderen en volwassenen. Het lied Au clair de la lune wordt enkele keren gezongen, eerst unisono, vanaf verschillende grondtonen: G, E, lage C. Vervolgens wo...
Oefening • Traplopen
Ga onderaan een trap staan, dat is de plek van de grondtoon. De leerkracht zingt een drietoonsmelodietje voor op ja-ja-ja dat begint en eindigt met de grondtoon. Tegelijk worden de juiste treden van...
Oefening • Stofzuiger
Als de stofzuiger aangezet wordt komt die met een glissando op vvvv op een stationaire toon, en kan er gezogen worden. Maar als de stofzak vol raakt, of als er een prop papier de slang verstopt, gaa...
Oefening • Smakelijk eten
Het ene gerecht smaakt nog lekkerder dan het andere..... Noem een smakelijk gerecht, en de leerling mag met mmmm-- aangeven hoe lekker hij het vindt: héél lekker = een groot glissando naar boven, ...
Oefening • Ritmische fietspomp
Ritme-echospel met sisklanken. Doe als leerkracht met korte ademstootjes een muzikaal ritme voor: F-S-F-S-FFFFS----, dat door de leerlingen herhaald wordt. Daarbij is er met beide handen een dalende p...
Oefening • De stemvork
Wanneer je deze oefening een tijdje elke dag in je klas doet, zal je versteld staan van de wonderlijke resultaten. Vraag aan de leerlingen aan het begin van de les of de dag (wanneer er nog geen muzie...