Bibliotheek

Leeftijdsgroep
Soort lied
Toonreeks
Begeleiding
Taal
Jaarfeest
Seizoen
Thema
Bezetting
Canons
Liederen kleuters
Liederen klas 1
Liederen klas 2
Liederen klas 3
Liederen klas 4
Liederen klas 5
Liederen klas 6
Liederen klas 7
Liederen - jaarfeesten
Liederen - thema's
Meerstemmig
Helioskampen
Auteurs
De 25 favorieten van ...
Kinderen met zangproblemen
120 items gevonden

Oefening • Poe---wiet!

In deze oefening worden vogels gedresseerd om keurig gelijktijdig te fluiten. Na een lange en lage poe… klinkt een hoge en felle wiet! De poe… kan langer of korter zijn, de leerkracht of een van d...

Oefening • Draaimolen

De leerlingen staan stevig op hun benen, de armen hangen losjes langs het lichaam, en er is wat onderlinge afstand tussen de leerlingen, ze mogen elkaar tijdens de oefening niet aanraken. Vervolgens b...

Oefening • Letters zingen

We kunnen de vorm van een letter met een vinger in de lucht tekenen, bijvoorbeeld de u, en daarbij op de klank uu het dalen en stijgen van de lettervorm in toonhoogte hoorbaar maken. De u begint ...

Oefening • Synchroon meedoen

Geen echospel, maar direct meedoen met wat de leerkracht voordoet. Als basis met twee handen trommelen op de knieën, dan een klap, of meerdere klappen, een vingerknip, liptrillen (bbbbbbbb, verzin ee...

Oefening • Maandagochtend-sirenes

Geef je toevallig muziekles op maandagochtend rond 12.00 uur? Dan weet je dat er eens in de maand een moment in je les komt dat de sirenes hun test doen, en het jankende en steeds hoger klimmende gelu...

Oefening • Têtêtêtêtê

Met een nasale stem en een flinke energie wordt de melodie er uit getrompetterd. Met de piano wordt steeds een nieuwe toonsoort aangegeven, de melodie stijgt elke keer een halve toon; zie rechtsboven ...

Oefening • Lava-lava

In deze oefening wordt unisono gestart, en waaiert de eindklank driestemmig uit: een deel van de leerlingen blijft hangen op de kwint, een ander deel blijft na de kwint hangen op de terts, en de derde...

Oefening • Kunstgebit in of uit

Deze oefening is een mooie om op een speelse manier het beter articuleren bij zingen en spreken te automatiseren. Kies een echt tekstlied, met coupletten die om een zorgvuldige uitspraak vragen. De le...

Oefening • Op afstand getallen nazeggen

Deze oefening kan gedaan worden met enkele leerlingen, waarvan er één bromt. In elke hoek van de zaal staat een leerling, de leerkracht zegt een getal, de anderen zeggen één voor één het getal n...

Oefening • Tegenstellingen

Er wordt door de leerkracht zwart gefluisterd, de leerlingen fluisteren wit na. Door het fluisteren wordt er meer aandacht gegeven aan de articulatie. Zorg ervoor dat de energie bij het fluisteren zit...

Oefening • Double double this this

Zie het lied op de website. Met alle bewegingen erbij is het een dynamisch liedje. Je kunt daar op allerlei manieren mee variëren. Je kunt het zingen zonder bewegingen, of bewegen zonder zingen. Doe ...

Oefening • De gaskraan

Bedien een denkbeeldige gaskraan met vier standen: hard, gemiddeld, zacht en uit. Met een krachtige of zachtere FFFF wordt hoorbaar gemaakt hoeveel gas er ontsnapt. Draai aan een denkbeeldige knop, ...

Oefening • Liptrillers

De liptriller geeft een goede ontspanning aan de spieren rondom de mond, die van belang zijn bij een goede toonvorming. Vaak zijn juist de aangezichtsspieren wat verkrampt bij het zingen, en de liptri...

Oefening • De gebogen snaar

De leerlingen staan rechtop, en zingen unisono een toon. De leerkracht doet mee, en buigt dan met het lichaam ietsje naar voren. De kinderen buigen mee, alsof de snaar wat losser gespannen wordt, en d...

Oefening • Klap een bekend lied voor

Wanneer de klas al een aardig liedrepertoire heeft, is deze oefening een leuke en sterke aandachttrekker. Ik heb de oefening vaak gedaan in het (lastige...)half uur voor aanvang van een concert of ton...

Oefening • Twintig tellen ssss

Laat de leerlingen een lange, dunne en gelijkmatige ssss zingen, terwijl je er als leerkracht bij telt. Start met tien tellen, en bouw op naar twintig tellen. Zorg voor een ruime, ontspannen en lage a...

Oefening • Intervallen opvullen

Schrijf de tonen van een toonladder op het bord, in do-re-mi, of in C-D-E. Zing in een interval voor, bijvoorbeeld do-sol-do en benoem het ook: een kwint. De leerlingen zingen het interval na, en daa...

Oefening • Houten toonladder op het bord

De houten toonladder wordt ook gebruikt in de Fluitoefening-luisteren: Toonladder op het bord. De leerkracht wijst op de toonladder in stilte een melodie aan, die vervolgens door de leerlingen op not...

Oefening • Klappen op de wang

Bij deze oefening wordt er getikt met twee vingers op de wang, terwijl de mond iets openstaat. Wanneer je de mond in de oe-stand zet en dan tikt ontstaat er een toon, bij het iets verder openen van d...

Oefening • Deurbel

Ding-dong klinkt de deurbel, met het interval van een grote terts. Hierbij wordt de ng-klank lang uitgezongen, met een uitstervend decrescendo. Maak het gebaar van indrukken en loslaten van de bel e...

Oefening • Snelle wisselspraak

Echo-spel met korte, eenlettergrepige woorden die onmiddellijk herhaald worden: ja-ja, nee-nee, wie-wie, daar-daar, groot-groot. Kom in een regelmatige en haalbare cadans, een tempo dat gelijk blijft....

Oefening • Zingen met de armen

Zing een lied voor en beweeg je armen mee, volg de toonhoogte en de beweging van de melodie. Vraag ook de leerling dat te doen, maar zonder te zingen. Laat hem de bewegingen zo precies mogelijk op die...

Oefening • Eén - één-twee-één

Deze oefening is een variatie op oefening 7. Hij verschilt erin dat hier een majeurmelodie gezongen wordt, en dat de opbouw nu tot het octaaf doorgaat. Er is geen terugweg.

Oefening • Luikjes open, luikjes dicht

Met deze oefening wordt het schoudergebied wat opgerekt. Ga rechtop staan en houd die rechte positie. Strengel de handen op het achterhoofd in elkaar en strek de ellebogen naar buiten: de luikjes staa...
Vogel

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief