15 items gevonden

Artikel • De zevendeklasser (brugklas) • Astrid Schoots

Grote lichamelijke veranderingen: bij het 11/12-jarige kind is beschreven hoe in de fysieke ontwikkeling 'het skelet wordt gepakt': hoe via spieren en pezen een nauwere verbinding met de botten tot s...

Artikel • De derdeklasser (groep 5) • Astrid Schoots

Uiterlijk: de derdeklasser is meestal 8 à 9 jaar oud. De gezichtsuitdrukking wordt individueler, het wisselen van de voortanden is bijna achter de rug. (Het verdere wisselen gaat nog jaren door.) De ...

Artikel • De zesdeklasser (groep 8) • Astrid Schoots

Veroveren van de buitenwereld: de in het artikel De vijfdeklasser beschreven souplesse van het 11-jarige kind uit zich in een min of meer zelfstandig in de wereld staan. Toch moet men oppassen dit ni...

Artikel • Pentatoniek en kwintenstemming • Astrid Schoots

Pentatonische muziek klinkt vaak open, zwevend en licht; het kan een gevoel van tijdloosheid geven, met een dromerige en sprookjesachtige stemming, wijds en omhullend tegelijk. Dit heeft te maken met...

Artikel • Muziekles in de tweede klas (groep 4) • Elisabeth Lebret

Het is altijd weer verrassend, na de grote vakantie te merken, hoe anders geaard de gewezen eerste klas in de tweede klas verschijnt. Voorbij de dromerigheid, waar alles, in een beeld gehuld, 'maar ge...

Artikel • Het notenschrift • Elisabeth Lebret

Het aanleren van het notenschrift neemt in het muziekonderwijs aan de derde klas een aparte plaats in. Hoe kunnen we de kinderen, die tot nu toe zo prettig onbewust in de klank hebben rondgedreven, me...

Artikel • De vijfdeklasser (groep 7) • Astrid Schoots

Evenwicht: voor de negenjaarscrisis leeft het kind min of meer vanzelfsprekend en naïef in de omgeving mee. Rond het negende jaar ontwaakt het gevoel van het eigen Ik, een eigen ik-beleven. Dit kan o...

Artikel • Muziekles in de eerste klas (groep 3) • Elisabeth lebret

In het 'Muziekboek voor de drie laagste klassen van de Vrije Scholen' heeft Elisabeth Lebret in 1970 een rijke verzameling liedjes en liedsuggesties bijeengebracht. Lebret is daarbij uitgegaan van de ...

Artikel • De vierdeklasser (groep 6) • Astrid Schoots

Een grote verandering: de intimiteit en de geborgen sfeer van de eerste drie klassen wordt doorbroken: in de vierde kunnen de kinderen tot een rusteloze, lastige verzameling 'individuutjes' worden. De...

Artikel • De tweedeklasser (groep 4) • Astrid Schoots

De lichaamsbouw: het uiterlijk van de tweedeklasser maakt ten opzichte van de eersteklasser een verandering door: de benen en het lijfje komen in een duidelijke lengtegroei. De vaak slanke kinderen be...

Artikel • De eersteklasser (groep 3) • Astrid Schoots

NabootsingWanneer een kind op aarde komt, wordt het fysiek geboren. De andere wezensdelen (het levens- en zielenlichaam en het ik) zijn nog als het ware om het kind heen, en moeten in de komende jaren...

Artikel • Muziek maken is luisteren • Willemijn Soer en Astrid Schoots

Dit artikel bevat een puntsgewijze opsomming van een groot aantal aandachtspunten bij de muziekles; gezichtspunten over het aanleren, leiden, verwerken en uitvoeren van liederen. Het geeft een brede b...

Artikel • Inleiding Over de Stroom • Marcel van Os

Wie kan zich nog herinneren dat hij voor het eerst meerstemmig zong? Beter gezegd dat hij voor het eerst de meerstemmigheid als meerstemmigheid kon ervaren? Wanneer ik dit vraag aan leerlingen of stud...

Artikel • Muziekles in de derde klas (groep 5) • Elisabeth Lebret

De negenjarige is net begonnen zichzelf te ontdekken, afgescheiden van de wereld waarmee hij eerst zo vanzelfsprekend één was. Elk muzikaal materiaal, dat spreekt van deze eenheid en geborgenheid, ...

Artikel • Het vrijeschool leerplan muziek in een notendop • Astrid Schoots

(Op de vrijescholen wordt nog de oude nummering van klassen gebruikt: klas 1 is groep 3, klas 2 is groep 4 enzovoort)Het leerplan muziek op de vrijeschool herhaalt in het kort de grote ontwikkelingen ...
Vogel

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief