7 - Sisklanken-echo

De leerkracht doet een ritme met sis- en blaasklanken voor, dat door de leerlingen herhaald wordt. Zorg dat je in een mooie heen-en-weer cadans komt, met ritmes van gelijke lengte. Wees inventief, je kunt variëren in hoog en laag, zacht en hard, mond meer open of meer gesloten, kortere en langere klanken. Gebruik ook gerust de korte medeklinkers als K, P, T, of flapperende lippen met p-p-p-p of b-b-b-b (rillen van de kou). Of maak een crescendo tijdens een ritme, een steeds krachtig wordende fffffffFFFFF. Maak de geluiden spannend en onverwacht. Laat ook leerlingen geluiden verzinnen en voordoen.

Variatie 1: maak er spookachtige gebaren bij, bewegingen in de lucht, hakken van houtjes, karate-bewegingen, zwiepen van een zwaard, rookwolkjes in de lucht, etcetera.

Variatie 2: laat de leerlingen met de ogen dicht staan, en laat hen zelf bewegingen verzinnen tijdens het nadoen van de klanken. Kijk hoe inventief zíj zijn... 

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.