1 - Popcorn

In deze oefening is er werk aan de winkel voor de onderkaak, zie voor het notenvoorbeeld bij Lees verder. Vertel het verhaal van de pan op het vuur waarin de maïskorrels tegen de deksel stuiteren. Eerst eentje, dan twee en dan steeds meer. Niet de deksel van de pan halen….! Tel de rusten goed uit na de eerste pop. Dirigeer erbij, en laat de leerlingen gebruik maken van de handinstructie.

Articulatie 1

Vanaf het pop-pop-pop-pop-pop is het tellen geblazen. En de laatste keer wanneer er acht pop's zijn dan komt de bevrijdende climax: popcorn! Die mag uitgeroepen worden.

Variatie: de oefening kan in canon. Dan wordt het effect van steeds meer maïskorrels nog sterker. Het aangeven van de inzetten van beide groepen lukt in het begin nog goed, maar als ze vanaf vijf pop's gaan overlappen is dat niet meer te doen, de leerlingen moeten zelf tellen. Ook de twee uitroepen popcorn! zijn lastig in de timing. Oefenen maar!

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.