De leerkracht speelt korte melodieën op de fluit voor de klas, in een voorspelbaar en zich herhalend metrum, eenvoudig van ritme dus. De leerlingen spelen tegelijk mee, weten dus niet wat er komt, maar staan op scherp om te luisteren en te kijken en het juiste te spelen. Begin eenvoudig met twee of drie tonen, laat de grepen duidelijk zien en speel logische melodieën; met een voorspelbaar verloop. Let op een goede zinsbouw, maak de melodieën niet te lang, bouw af en toe een adempauze in.
De leerlingen gaan helemaal op in de melodie, zingen innerlijk mee, en het is leuk om daarbij af en toe af te wijken van wat voor de hand ligt. Je kunt een slotnoot net laten stijgen als dalen logischer is, of een toon iets vaker herhalen dan mooi is, of een herhaling net wat vaker spelen dan voor de hand ligt. Dan wordt de aandacht nog wakkerder bij de leerlingen.
Variatie: zelfde als hierboven, alleen herhaalt de klas de melodie nog een keer. Dus de leerkracht speelt een melodie, de leerlingen spelen direct mee, en spelen daarna nog een keer de melodie vanuit hun geheugen. Dit vraagt nog wat extra's van de leerlingen. Je kunt ook vrijwilligers vragen die dat herhalen solo willen doen.
Terug