Deze oefening is voor de ervaren fluitspelers die wel eens een uitdaging willen in het vasthouden en bespelen van hun fluit. Vraag de leerlingen de handposities te spiegelen: nu komt de linkerhand onder en de rechterhand boven aan de fluit. Speel op deze manier bekende liederen, de leerlingen moeten nu weer goed nadenken over welke vingers moeten bewegen, het voelt aanvankelijk heel onwennig.
Variatie 1: speel een coupletlied op de fluit, en laat per couplet de handpositie wisselen. Het eerste couplet wordt met de normale handposities gespeeld, dan klinkt er: 'Wissel!' en de handposities wisselen voor het spelen van het tweede couplet. Probeer om niet te laten merken dat de handen in een onwennige positie staan, laat het onhoorbaar zijn en ook onzichtbaar: kijk met een pokerface alsof er niets aan de hand is...
Variatie 2: laat de leerlingen een korte melodie verschillende keren spelen. Tussendoor wordt er (op aangeven van de leerkracht) wel of niet gewisseld van handposities. Laat een van de leerlingen luisteren, kan hij horen wanneer er in de normale en wanneer er in de gespiegelde positie gespeeld wordt?
Terug