Alle vingers worden op de gaten van de fluit gehouden. Dan krijgen de leerlingen de opdracht om met een bepaalde vinger drie keer op een gaatje te kloppen. Bijvoorbeeld: tweede vinger van je rechterhand (of: wijsvinger), vierde vinger van links, pink van rechts, et cetera. Wanneer de leerkracht aftelt en meespreekt tijdens het kloppen dan gaat het mooi met de hele klas tegelijkertijd. Geef de opdracht, tel tot vier en zeg: 'Klop-klop-klop'. Is het iedereen gelukt?
Variatie 1: geef een opdracht voor twee vingers gelijktijdig: derde vinger van rechts en vierde vinger van links. En dan: wissel! Dus derde van links en vierde van rechts. Geef even bedenktijd, en tel weer af.
Variatie 2: een echte uitdaging is in canon met beide handen. Start met de pink van de rechterhand, vervolgens pink van links en vierde van rechts, vervolgens vierde van links en derde van rechts, vervolgens derde van links en tweede van rechts, ten slotte alleen tweede van links. Spreek weer mee met de klas, en geef nu geen bedenktijd. En is er nog een keerpunt denkbaar wanneer alle vingers aan de beurt geweest zijn? Hoe kunnen we de terugweg inzetten, en misschien zelfs de heenweg en de terugweg op elkaar laten aansluiten? Dat mogen de leerlingen zelf bedenken, ze komen vast op ideeën!
Terug