Houding en fysiek (2)

13 - Wervel voor wervel

De leerlingen staan rechtop, de armen hangen losjes langs het lichaam. Dan buigen ze voorover, zo diep als ze kunnen, de knieën mogen iets buigen, de armen hangen slap naar beneden. In deze stand blijven ze even staan. Vervolgens wordt er heel langzaam opgericht, waarbij de wervelkolom als het ware wervel voor wervel weer wordt opgebouwd. Doe dat met volle aandacht, daardoor krijgt de oefening iets meditatiefs.

Lees verder

14 - Gekke bekken trekken

Door de aangezichtsspieren op ongewone manieren aan te spannen en los te laten, kan er meer ontspanning in het gezicht komen. Meer ontspanning en ruimte in het gezicht heeft invloed op articulatie en toonvorming waarbij kaak, lippen en wangen betrokken zijn. Geef opdrachten: een zuur gezicht na het eten van een citroen, een blij gezicht, een chagrijnig gezicht, een teleurgesteld gezicht, sip, angstig, verwonderd. Alles mag overmatig als in een karikatuur uitgebeeld worden.

Lees verder

15 - Hoog reiken

De leerlingen staan stevig op hun voeten, en moeten vervolgens een denkbeeldig plafondlampje indraaien. Ze gaan hoog op hun tenen staan, reiken met één hand zo hoog ze kunnen, en draaien het lampje los, dat ze vervolgens op de grond leggen.

Lees verder

16 - In de touwen

De leerlingen staan rechtop, en naast hen hangen twee enorme denkbeeldige touwen aan het plafond. Ze pakken beide touwen hoog vast en trekken zich op, waardoor ze (schijnbaar) met de voeten loskomen van de grond. En dan kunnen er al bungelend allerlei toeren gedaan worden: heen en weer slingeren, rondje draaien met de heupen, aan één hand hangen, kort loslaten en snel weer vastpakken.

Lees verder

17 - Handen op de bekkenrand

Deze oefening is een mooie om rechtop te staan, stevig de vloer te voelen en tegelijk licht in de schouders te zijn. Zet de handen op de bekkenrand, en duw zachtjes naar beneden, tegelijk wordt de rug gestrekt.

Lees verder
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.