Inzingers - stem losmaken (2)
13 - Dinge-dinge-ding
In deze oefening klinkt de toon in de neus, zowel bij de d als bij de ng, trek de i-klank niet te breed, houd alles 'in het snuitje'. De laatste toon blijft onder de fermate langer doorklinken, vervolgens maken de leerlingen een sprongetje, en op de landing daarvan klinkt een vrolijk Hop! Geef ook eens een van de leerlingen de beurt om het moment van de sprong aan te geven.
14 - Samme-samme-sam
Deze oefening vinden de leerlingen heerlijk om te doen, en kan dus vaak bij een les of repetitie terugkomen. Hij is herkenbaar, energiek, speels, motorisch. Per halve noot wordt de melodie door de leerkracht voorgezongen, en de leerlingen zingen het na, dus Samme samme sam, (nazingen) dan sip-sip-sip, (nazingen), et cetera. Zorg dat de afstanden goed getroffen worden. Moduleer steeds een halve toon hoger.
15 - Lava-lava
In deze oefening wordt unisono gestart, en waaiert de eindklank driestemmig uit: een deel van de leerlingen blijft hangen op de kwint, een ander deel blijft na de kwint hangen op de terts, en de derde groep zingt alles tot en met de grondtoon. Daardoor ontstaat er een majeur drieklank. Luister of deze zuiver is, en vooral of deze in balans is: of de drie groepen qua volume goed in verhouding zijn. Omdat de leerlingen staand in hun eigen groep die totaalbalans niet echt kunnen beoordelen, moeten daarvoor aanwijzingen van de leerkracht komen.
16 - Fifa-fifa
In deze oefening is er een voortdurende afwisseling tussen dissonanten en consonanten. Bijna elke eerste en derde tel heeft een voorhouding in zich die een tel later weer oplost. De middelste balk heeft de hoofdmelodie, de onderste balk is een schematische instrumentale begeleiding voor gitaar, piano of anderszins.
17 - Hahaha-hihihi-haaaa
Laat bij deze oefening het strottenhoofd openstaan, en de buik (het middenrif) actief zijn. De afzonderlijke ha-ha's worden dus niet in de keel aangezet. De buik mag er wat bij schudden. De oefening kan steeds een halve toon hoger herhaald worden.