1 - Klap een bekend lied voor

Wanneer de klas al een aardig liedrepertoire heeft, is deze oefening een leuke en sterke aandachttrekker. Ik heb de oefening vaak gedaan in het (lastige...) half uur voor aanvang van een concert of toneelstuk, waarbij de leerlingen hun concentratie moeten behouden. Klap het ritme van een bekend lied voor, de leerlingen die het lied herkennen mogen gaan meeklappen. Klap het ritme zo muzikaal mogelijk voor. De oefening is moeilijker dan hij lijkt, en het is vaak verrassend om te zien welke leerlingen al snel mee kunnen klappen.

Je kunt na enige tijd af en toe een woord uit het lied hardop zeggen/zingen. Begin met onbeduidende woorden als 'een' en 'waar', maar gebruik af en toe ook kenmerkende woorden uit het lied. Je zult zien dat er dan al meer leerlingen het lied gaan herkennen. Je ziet aan hun gezichten dat ze actief innerlijk aan het luisteren zijn tijdens het klappen, ze zingen het lied als het ware van binnen mee.

Het is leuk als ook de leerlingen af en toe een woord mogen zingen (op de goede toon!) tijdens het klappen. Doordat de leerlingen verschillende woorden kiezen om te zingen ontstaat er een lappendeken van losse woorden, waarin het lied goed te herkennen is.

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.