5 - Liedbegeleiding

Dit is een hele leuke oefening, omdat er in twee kringen gewerkt wordt, en met wisselende tweetallen. Er is een binnenkring en een buitenkring met gelijke aantallen leerlingen, elke leerling in de binnenkring heeft een partner in de buitenkring, en zij kijken elkaar aan. Bedenk bij een bekend lied een ritme-ostinaat voor de ritmestokjes, en maak in dat ritme een afwisseling tussen het tikken op de eigen stokjes, en het tikken op de stokjes van de partner. Bedenk een kort ritme, van bijvoorbeeld twee maten. Na die twee maten kan de buitenkring een stukje naar rechts doorschuiven, zodat de volgende twee maten bij een nieuwe partner gespeeld kan worden. Tel duidelijk van tevoren af, zodat er tegelijk begonnen wordt, of beter: laat een van de leerlingen aftellen.

Variatie 1: maak een afspraak over het aantal keer dat er naar rechts wordt doorgeschoven, bijvoorbeeld vier keer. Daarna wordt er vier keer naar links doorgeschoven, zodat de oorspronkelijke parners weer samen spelen. 

Variatie 2: bij het op elkaars stokjes tikken kan er afgewisseld worden tussen gestrekte armen (dus gewoon recht vooruit) en gekruiste armen, wat motorisch lastiger is. Daag de leerlingen uit in concentratie, motoriek en samenwerking. Er zijn nog allerlei variaties mogelijk. Vraag ook de leerlingen naar uitbreidingen. Er kunnen bijvoorbeeld stokjes doorgegeven (of overgegooid...) worden, er kan gesprongen of gestampt worden, het kan met de ogen dicht geprobeerd worden.

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.