2 - Bromvlieg in de achtbaan

Op een lage toon wordt een monotone vvvv-- gezongen, als een stationair draaiende motor, en tegelijk wordt een hand naar voren gehouden: de bromvlieg die klaar is om op te stijgen! Vervolgens gaat de bromvlieg vliegoefeningen doen, met een bewegende hand die de baan van de vlieg beschrijft: gelijkmatig zwevend, iets stijgend, dalend, vallend, een looping makend, golvend, haperend, en de hand doet alles mee. Leerling en leerkracht doen het samen, de leerkracht leidt en stuurt, goed luisterend naar de toonhoogte die mét de bewegingen van de bromvlieg meedaalt of -stijgt.

Luister goed naar het toonhoogtebereik waarin de leerling de leerkracht kan volgen, en kijk of het met stijgende bewegingen wat op te rekken is naar boven. Het plezier, de beweging en het spel geven ontspanning en energie, waardoor er misschien meer hoge stem komt dan gebruikelijk: het hogere stemgebied wordt ontdekt.

Variatie 1: wissel van rol: de leerling stuurt (neemt dus initiatief) en de leerkracht volgt.

Variatie 2 misschien voor gevorderden: de leerkracht en de leerling hebben elk een eigen bromvlieg die samen kunstjes doen, elkaar naderen, passeren, overvleugelen, samen landen, op eenzelfde toon stationair draaien. Spelideeën zijn er genoeg, breid naar hartenlust uit.

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.