2 - Mmmmh!

Een echospel waarbij de leerkracht met de meest diverse expressies mmmh voorspreekt, en de leerlingen dat herhalen: verbaasd, smakelijk, snauwend, beamend, ontkennend, vragend, twijfelend, groetend, angstig. De klankmelodie van het mmmh is steeds anders: laag, hoog, stijgend, dalend, glissando, met een interval, monotoon. Zorg ervoor dat de mondholte open is (geen kiezen op elkaar) en de lippen ontspannen gesloten zijn. Overdrijf de expressie enigszins, alsof je in een toneelstuk speelt.

Variatie: vraag de leerlingen om met dezelfde klank precies het tegenovergestelde uit te drukken. Smakelijk wordt dan vies, vriendelijk wordt snauwend, et cetera. Is overal wel een tegenstelling voor te vinden? Benoem ook de verschillende karakters van de expressie. Het is eigenlijk verrassend dat we met steeds dezelfde klank, maar met een verschillende intentie en intonatie zo'n enorm scala aan gevoelens kunnen uitdrukken.

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.