10 - Ritme-echo met maat rust

Dit is een variatie op oefening 1. De leerkracht klap/stampt/tikt een ritme voor met een maat lengte, de klas houdt daarna een maat rust, en doet daarna pas de echo. In de maat rust oefenen de leerlingen als het ware het ritme innerlijk, en pas daarna laten ze het horen. Je kunt met een trommel of een stuiterende voetbal de puls laten horen, dat helpt bij het gelijk inzetten van de echo, maar het is uitdagender om de puls weg te laten, zodat ook díe door de leerlingen innerlijk doorgedragen moet worden.

Het vraagt van de leerlingen een sterker bewustzijn en een goede onderlinge afstemming om gelijktijdig met de echo te starten. 

Variatie: hierbij is een klinkende puls wel van belang: na het voordoen van het ritme mogen de leerlingen kiezen of ze na één, twee, drie of vier tellen inzetten met de echo. Hierdoor komt de echo in een echovorm tot klinken. Je kunt daarbij afspreken dat degenen die na één tel starten het ritme naklappen, degenen die na twee tellen starten het ritme nastampen, en degenen die na drie tellen starten het ritme met hun tong klakken. Door op deze manier de klanken per inzet gelijk te schakelen is het resultaat transparanter en gevarieerder. De leerlingen moeten zich wel goed voornemen op welk moment en dus met welke klank ze de echo gaan doen. Per opgave mogen ze uiteraard wisselen van inzetmoment/klank.

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.