Verdeel de klas in drie groepen van gelijke grootte. De leerkracht klapt/stampt/tikt een ritme voor, de eerste groep doet de echo, daarna de tweede groep, daarna de derde groep. Hierbij zijn de eerste twee groepen ervoor verantwoordelijk dat er niet teveel 'ruis' ontstaat, waardoor de derde groep in twijfel kan raken. Je kunt hierbij de leerlingen zich laten omdraaien, zodat het helemaal met de oren gedaan moet worden. Of met de ogen dicht.
Vraag van de leerlingen dat ze het voorgeklapte ritme exact herhalen, zowel met de juiste noten, als het juiste tempo en de klanksterkte. Laat de groepen kopieën van elkaar zijn.
Variatie 1: wanneer de groepen omgedraaid staan, dan kan je als leerkracht achter een van de groepen gaan staan en voorklappen. Die groep wordt dan de eerste groep die de echo doet, waarna de andere twee groepen volgen.
Variatie 2: je kunt ook de groepen een ongelijke grootte geven, bijvoorbeeld een eerste groep van drie leerlingen, een tweede groep van acht, en de rest van de klas als derde groep. Dan klinkt er een mooie opbouw in klanksterkte, en wordt de verantwoordelijkheid voor de paar leerlingen van de eerste groep groter, uitdagender dus!
Terug