Verdeel de klas in drie groepen en schrijf op het bord een driestemmige ritme-ostinaat, bijvoorbeeld:
Studeer de afzonderlijke partijen in en laat de groepen in combinaties samen uitvoeren. Bedenk een opbouw in het stuk. Je kunt de oefening ook als canon uitvoeren: groep 1 begint met de eerste regel en doet daarna de tweede regel, terwijl groep 2 ook vooraan start. Het vraagt motorisch wel het een en ander van de leerlingen. Een leuke oefening voor een vijfde of zese klas.
Variatie: het is leuk om hier een groepswerkopdracht van te maken. Verdeel de klas in een aantal groepjes, die elk een eigen driestemmig ritme-ostinaat moeten maken, en moeten uitvoeren. Er moet ook een vorm bedacht worden om uit te voeren: hoe er begonnen wordt, hoe het verloop is, hoe er geëindigd wordt. De driestemmigheid kan bijvoorbeeld opgebouwd worden, er kan een crescendo komen, één groep kan even solo, er kan een rondje in stilte gedaan worden, er kan met een fade-out geëindigd worden, of juist met één keer heel luid. Laat het de leerlingen verzinnen.
Terug