Ritmecanon 6

Ritmecanon 6

Deze ritmecanon in 3/4 maat is relatief eenvoudig, met herkenbare patronen en een overzichtelijke opbouw. 

Oefening 1: maak een denkbeeldige fermate op de maatstreep na maat 2, 4, 6 en 8. Dit zijn als het ware wachtmomenten, de maat valt even stil, de stroom hapert..... De duur van deze stiltes kan door de leerkracht (of een leerling) al dirigerend aangegeven worden. Dit is het eenvoudigst wanneer de canon eenstemmig wordt uitgevoerd, maar is ook mogelijk als er in canon wordt geklapt.

Oefening 2: vertragen en versnellen, de maat wordt getikt door een leerling (of door de leerkracht) op claves, waarbij alle tellen (de kwarten) worden getikt. Experimenteer met het geleidelijk versnellen en vertragen van het tempo, zorg dat goed voelbaar is hoe de versnelling of vertraging gaat. Geleidelijkheid is hierbij een voorwaarde. Het zal blijken dat het keerpunt tussen versnellen en vertragen het moeilijkste moment is, lukt het de groep om gezamenlijk dat keerpunt te ervaren en bij elkaar te blijven?

Variatie: lastiger wordt het als deze versnel- en vertraagoefening gedaan wordt terwijl er in canon wordt uitgevoerd. Een exacte timing van de rusten, de syncope en de nieuwe inzet is dan de uitdaging.

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.