Ritmepartituren
Deze tweestemmige ritmepartituren zijn geschikt voor leerlingen van 11-12 jaar en ouder die al de nodige ervaring hebben met ritmische notatie. Meerstemmige ritmes uitvoeren vraagt een andere manier van luisteren dan het zingen van meerstemmige liederen. Het vraagt minder om intuïtieve afstemming, maar meer om bewustzijn en concentratie, en een sterkere focus op structuur en timing. Het doel is om een van de partijen uit te voeren, terwijl de andere innerlijk meegehoord wordt, een echt meerstemming beleven dus. Bij enkele ritmepartituren is het haalbaar om beide partijen tegelijk uit te voeren, bijvoorbeeld de ene partij klappen en de andere stampend. Het is van belang de afzonderlijke partijen eerst grondig aan te leren, en dan in fragmenten de meerstemmigheid op te bouwen.
Het is aan te bevelen de partituur uit te schrijven op het schoolbord, zodat de gezamenlijke focus voor in de klas is.
Ritmepartituur 1
Dit is een vrij ingewikkelde ritmepartituur, vanwege de verschillende ritmische patronen die tegelijkertijd voorkomen: syncopen, triolen, hele noten. Maar daarmee is het ook een uitdagende oefening die graag door de leerlingen gedaan wordt. Voor de hele noten is er de tip om na het klappen ervan de handen vast te houden, dat suggereert een lange noot.
Lees verderRitmepartituur 2
In deze ritmepartituur draait het om samenvallende en complementaire ritmes. Eenvoudige unisono en virtuoze meerstemmigheid wisselen elkaar af. Daarnaast zijn er canonische elementen. Het is bij deze partituur lastig om de partijen eerst eenstemmig te oefenen, omdat de tegenspelende partij voor het muzikaal gehoor bijna noodzakelijk is.
Lees verderRitmepartituur 3
In deze eenvoudige ritmepartituur komen slechts halve noten, kwartnoten en achtste noten voor. Houd in de gaten dat er geen versnelling optreedt in de maten 4 en 8, vanwege de unisono en de achtstenbeweging.
Lees verderRitmepartituur 4
Deze ritmepartituur is minder geschikt voor beginners, uitvoering ervan vraagt om een goede motorische coördinatie en een gevorderd meerstemmig luistervermogen. Het ritme van de tweede partij in deze ritmepartituur is eenvoudig gehouden, omdat deze gestampt wordt, terwijl de eerste partij tegelijk geklapt wordt. Niet twee groepen dus, maar iedereen doet alles!
Lees verder