Ritmepartituur 2

In deze ritmepartituur draait het om samenvallende en complementaire ritmes. Eenvoudige unisono en virtuoze meerstemmigheid wisselen elkaar af. Daarnaast zijn er canonische elementen. Het is bij deze partituur lastig om de partijen eerst eenstemmig te oefenen, omdat de tegenspelende partij voor het muzikaal gehoor bijna noodzakelijk is.

Ritmepartituur 2

Kies er dan voor om de partituur in meerstemmige fragmenten aan te leren, bijvoorbeeld eerst maat 1 en 2, daarna maat 3 t/m maat 7 (canonische opbouw), en tenslotte de zogenaamde napikkende maten 8 en 10. 

Bedenk een dynamisch verloop, welke klanksterkte past bij de verschillende fragmenten? Je kunt dat met symbolen bij de noten aangeven, maar ook door een leerling bordjes met die symbolen omhoog te laten steken bij de betreffende fragmenten, of om het met afgesproken handgebaren te laten doen.

Het is bij deze partituur erg leuk om een leerling als dirigent aan te stellen, bijvoorbeeld een van de muzikalere leerlingen die de partituur uit het hoofd kent. De dirigent kan de inzetten, de rusten, de dynamiek en de einden aangeven. Natuurlijk kunnen deze gebaren met de hele klas geoefend worden: hoe geef je een rust aan, of een inzet, of de laatste maat fortissimo?

Terug
X

Gebruik je mobiel in horizontale positie voor een optimale weergave.